fredag 18 december 2009

Recensioner påverkar inte våra spelköp

En ny undersökning visar att mun-mot-mun-metoden är vanligast när det gäller att påverka människor i beslutet att köpa det ena eller det andra spelet. Vänners åsikter är tre gånger viktigare än alla recensioner och all reklam, slås det fast.

Betyder detta att det är bortkastat av företagen att satsa så mycket pengar på reklam? Nej, knappast. Genom reklam görs fler konsumenter medvetna om produktens existens. Fler köper spelet och fler kan berätta för sina respektive vänner om det.

Det är helt naturligt att spelrecensioner inte har någon avgörande betydelse för de flesta konsumenters val av spel. De flesta läser nämligen inte recensioner. Jag skulle gissa att det står minst en spelkonsol i flera hundra tusen hem i Sverige. Med tanke på att tidningar som Super PLAY och Level har upplagor på några tusen exemplar är det ganska naturligt att deras inflytande över den stora massan inte är överväldigande. Det kan om inte annat avslöjas genom att jämföra spelpressens betyg på många licensspel (som ofta släpps i samband med filmen med samma namn och suger hårt) och de ofta fantastiska försäljningssiffrorna... Detta är inte unikt för spelbranschen på något sätt utan gäller i minst lika hög grad filmbranschen, där människor rusar till biograferna för att se pinsamheter som Göta Kanal 2 trots att en enig kritikerkår sågat eländet i bitar.

Personligen läser jag alltid recensioner, främst på nätet, och jämför. Eftersom spel är så pass dyra vill jag inte gärna kasta pengar på något uppenbart dåligt. Och spel som unisont sågas av både svenska och utländska speljournalister är sällan särskilt bra. Det är få spel som delar spelpressen rakt itu. Många spel får betydligt högre betyg än de förtjänar eftersom spelskribenterna rycks med i hypen. Detta hände exempelvis med Halo 2. Med distans till många spelupplevelser brukar betyget bli lägre. Men då har man i alla fall njutit av resan. Känslor kan ju aldrig vara fel per se.