lördag 26 december 2009

Svensk film

Götal Kanal är en rätt dålig film. Men den har nått statusen "folkkär". Jag kan köpa att Jönssonligan- och Sällskapsresan-filmerna får ett sådant epitet. De är trots allt väldigt roliga filmer med mycket charm. Göta Kanal är inte i närheten. Göta Kanal 2 har jag inte sett (det gjorde däremot 600 000 andra svenskar och vad det säger om dem ska jag låta vara osagt) och Göta Kanal 3 tänker jag absolut inte se.

Filmen har, precis som sina föregångare, sågats vid fotknölarna av Sveriges filmkritiker. Med all rätt, vågar jag gissa. Det är inte alla filmer som får betyget 0 i DN . Vågar vi gissa på publiksuccé?

Det finns faktiskt gott om väldigt roliga svenska filmer. Förutom de äldre Jönssonligan och Sällskapsresan finns guldkorn som En på miljonen (Göta Ekman, Tomas von Brömssen m.fl.), Ogifta par (Peter Dalle, Suzanne Reuter m.fl.), Vuxna människor (Felix Herngren, Mikael Persbrandt m.fl.) och Skenbart (Gustaf Hammarsten, Robert Gustafsson m.fl.). Se dem i stället om ni har någon som helst smak.

Jönssonligan är dessutom utmärkta bakisfilmer. Testa själv!