torsdag 22 april 2010

Blurriga Blur

Jag älskar Project Gotham Racing. Det var en oslipad diamant som Bizarre Creations skapade till Dreamcast under det betydligt bättre namnet Metropolis Street Racer. Sedan konverterades spelet till Xbox, försågs med snyggare grafik, annan fysik och genomgick vissa förbättringar. Men det var ett framstressat spel. Först i Project Gotham Racing 2 fick vi se spelseriens potential. Och för att göra ett riktigt bra spel ännu bättre, var Stockholm en av städerna vi fick möjlighet att köra i. Att köra en Enzo Ferrari längs Skeppsbron var en upplevelse utöver det vanliga. Att köra i en stad man känner så väl, medveten om hur lång tid en viss sträcka tar med bil eller buss, avslöjade också de otroliga hastigheterna!

Sedan släppte Bizarre två riktigt bra uppföljare till Xbox 360, där jag håller Project Gotham Racing 4 som den starkare av de två. Sedan dess har dock Bizarre lagt ned sitt samarbete med Microsoft. Nu väntar den första stora releasen sedan Project Gotham Racing 4 - Blur. Det är fortfarande racing vi pratar om, men inte alls den ljuva blandning av realism och arkad som Project Gotham Racing-spelen bjöd på utan ett klassiskt Mario Kart-upplägg i stadsmiljö med specialförmågor och vapen. Ett upplägg som vi sett i en mängd spel där vi fått ratta mer futuristiska farkoster.

Varken bilder eller trailers imponerar (se en HD-trailer här) dock. Det är möjligt att det blir ett roligt partylir av det här, men jag skulle önska att Bizarre kunde lägga ned sin energi på ett femte Project Gotham Racing eller något helt nytt bilspel i samma skola. Eller varför inte ett nytt Fur Fighters?

Project Gotham Racing 4. Riktigt bra racing.