I tider när Apple gör succé med datorer, telefoner och surfplattor kan det verka som om framtiden inte finns hos Microsoft. Men det pågår mycket utveckling av framtidens teknologi även hos den amerikanska mjukvarujätten. Om Microsoft får bestämma var Kinect ingen engångsgrej.
Faktum är att mycket av de stora framgångar vi sett de senaste åren - från Facebook till Wii - hade liknande motsvarigheter i Microsofts labb. Men någon, eller några, ansåg att de inte skulle sälja. Det handlar alltså inte bara om att utveckla en cool produkt utan lika mycket om att avgöra om någon annan utanför laboratoriet kommer tycka att den är cool och lista ut vad den ska användas till av vanligt folk.
Stora succéer är inte sällan förfinade versioner av tidigare produkter. Det är sällan något helt nytt släpps och blir en storsäljare. Idéer i sig är alltid utvecklingar av tidigare idéer, ofta handlar det om flera idéer hopslagna till en produkt. Man behöver således inte vara helt unik. Det man behöver göra är att låta sig inspireras av konkurrenterna och göra det de gör bättre. Och lyckas paketera det på ett smakfullt sätt till den stora massan. Där är Apple ett föredöme. De håller väldigt höga priser men har trots detta aldrig varit så framgångsrika som nu. Apple tjänar ungefär 80 dollar på varje såld iPod. Det betyder att de sannolikt drar in någon tusenlapp i ren vinst på varje såld iPhone. Folk betalar oerhörda överpriser för Apples produkter därför att de är "hippa", snygga, ger status och givetvis är funktionella.
Microsoft har mycket kvar att lära. Xbox och Kinect är ett steg på vägen mot att bli "inne".
Se Channel 4-inslaget om några av Microsofts framtidsvisioner här.