PlayStation 3 fick en tuff start. Det var först när Sony lanserade PS3 Slim som försäljningen tog fart. Än ligger formatet efter Xbox 360 försäljningsmässigt globalt, men det skiljer numera inte särskilt mycket. Om PlayStation 3 inte går så mycket sämre än Xbox 360 i USA under 2011 kan Sony ha passerat Microsoft när vi skriver 2012 tack vare mycket starkare försäljning än sin amerikanska konkurrent i både Japan och Europa.
Men det är inte det som upptar Sonys tankar just nu. Det är att göra vinst. På grund av den tunga starten har PlayStation 3 orsakat riktigt stora förluster. Vi pratar mångmiljardbelopp. Sonys Scott McCarthy säger att det är viktigare att göra vinst än att passera Microsoft i antalet sålda konsoler. Vilket väl är en fullt rimlig hållning. De flesta hade nog trott att PlayStation 3 redan hade vänts till en vinstinbringande produkt tack vare lanseringen av PS3 Slim och att maskinen är mycket billigare att tillverka nu än för några år sedan. Tydligen inte.
Sony är inte lika kaxiga i dag som 2005 när Ken Kutaragi visade upp PlayStation 3 på spelmässan E3, en formidabel visning för övrigt, och påstod att folk skulle vara villiga att arbeta extra bara för att ha råd med en konsol. Mycket vatten har runnit under broarna sedan dess. Nintendo har blivit marknadsledande och PlayStation 3 har legat sist i konsolracet hela tiden. Sony har tvingats ompröva sin strategi, sänka priset rejält och hoppa på den rörelsekänsliga speltrenden.
McCarthy säger sig vara övertygad om att PlayStation 3 ska visa svarta siffror under detta år. Även om så blir fallet har lanseringen av den tredje stationära konsolen i PlayStation-familjen inte varit någon vinstlott ekonomiskt för Sony. Frågan är om maskinen någonsin kommer att gå jämnt upp totalt sett.