torsdag 24 februari 2011

Fega kunder ger fega utvecklare

Gareth Wilson, lead designer på nu nedlagda spelstudion Bizarre Creations, förklarar företagets fall med "en perfekt storm av olyckliga omständigheter".

Wilson nämner svårigheten i att etablera en ny spelfranschise så långt in i den pågående spelgenerationen men påpekar också den ekonomiska krisens betydelse för spelares ovilja att köpa för dem okända spel. Det var som bekant inte bara Bizarres egna Blur som sålde dåligt under fjolåret utan även spel som Alan Wake, Vanquish och Enslaved (det sistnämnda, som hyllats i spelmedia, har endast nått runt 400 000 sålda ex världen över).

Är det så? Satsar spelare hellre på säkra kort? Mycket tyder på det. Ty samtidigt som ovanstående spel har sålt under förväntan har spel som Halo: Reach och Call of Duty: Black Ops slagit rekord. Tyvärr kan konsekvensen av detta bli att spelutvecklarna blir ännu mer obenägna att ta risker genom att utveckla nya spelserier.

Det gör de förmodligen rätt i. Tar man en titt på försäljningslistorna domineras de nämligen nästan alltid av uppföljare till redan populära spelserier. Sverige är inget undantag. En snabb titt på förra veckans speltopplista visar att 17 av de 20 bäst säljande spelen i Sverige är uppföljare till redan existerande varumärken. Det vi får är alltså uppföljare till redan populära varumärken. Fler Super Mario. Fler Call of Duty. Fler Halo. Dessa spel har förstås också en plats, men för varje uppföljare behöver vi också ett Little Big Planet, ett Alan Wake eller ett Heavy Rain.

Spel tar tid att utveckla. Det har aldrig varit så dyrt att utveckla spel som nu. Detta, kombinerat med kundernas ovilja att ta till sig nya varumärken, kan betyda att vi framöver får se ännu fler uppföljare och mindre nytänkande. Fega kunder skapar fega utvecklare och, i värsta fall, en likriktad bransch. Det måste vi försöka undvika.