fredag 26 augusti 2011

Jobs jobbar mindre

Att cancersjuke Steve Jobs beslutat avgå som VD för Apple sände chockvågor över världen. Har Apple nått zenit? Kommer det att gå utför nu?

Det är inte troligt att företagets inriktning kommer att påverkas särskilt mycket. Jobs lär ha fostrat sina underordnade under lång tid i "Apple-andan". Dessutom är Apple ett sällsynt framgångsrikt och välskött företag, numera tillika världens högst värderade. Jobs har naturligtvis en mycket stor del i detta, men det är ingen enmansshow att driva ett så stort företag.

Trots att jag sitter med en iPod, en MacBook och tidigare även en iPhone har jag lite svårt att förstå Applereligionen. Ett generellt omdöme skulle vara att Apple gör bra men tokdyra produkter. Folk betalar för äpplet och designen, för att stilla ha-begäret.

Allt glimmar inte. Min MacBook är den bästa dator jag har haft. Min förra iPod, däremot, gick sönder och min nuvarande krånglar till och från när den ska synkas med iTunes. Till och från låser den sig helt. Dessutom har den, trots det löjligt höga priset, värdelösa hörlurar som gör att man blir tvungen att köpa egna för flera hundra kronor. Jag hatar att Apple stänger in mig i sitt eget system i stället för att tillåta valfrihet. Här begränsar de plötsligt användarvänligheten.

Det sägs att Apple tjänar 800 kronor på varje såld iPod Nano och flera tusen kronor på varje såld iPhone. Jag betvivlar det inte. Med tillverkning i självmordsfabriker hos taiwanesiska Foxconn samtidigt som företaget lyckats göra det alla företagare torde drömma om - skapa ett slags religion kring företaget - kan marginalerna hållas uppe. Och om nu folk är villiga att betala 6 000 kronor för en telefon och över 2 000 kronor för en mp3-spelare, why not?

Religionen lär leva vidare. I spelbranschen kallar vi dem fanboys, de som propagerar för ett format framför ett annat och gör det med blind fanatism. Liknande beteende syns även inom andra branscher. Försök att få en gammal Volvoentusiast att köpa en Audi.

Alla vi andra fnyser åt Apples höga priser, faller dit ändå ibland men inser samtidigt problemet med att ett enda företag blir så ohyggligt mäktigt. Att tänka själv i stället för att låta företag tänka åt en är inte en så dum idé.