tisdag 30 oktober 2012

Smartglass visar framtiden


Nu har jag testat Smartglass till Xbox 360. Det är utan tvekan är rolig funktion, men än så länge är det just detta, en kul grej, och inte mycket mer. Tekniken lovar dock mer och jag tror att detta kommer att bli det sätt på vilket vi styr vår hemelektronik i framtiden. .

I motsats till vad jag befarade krävs inget Xbox Live Guld-medlemskap för att synka din smarttelefon med din Xbox 360 (däremot kommer du inte åt Internet Explorer eller Netflix utan Guldmedlemskap).

Ladda bara ned gratisappen Smartglass till Android, IOS eller Windows Phone, logga in med ditt Xbox Live-konto och vips kan du styra menyerna på TV:n med din smarttelefon. 

Jag upplevde kontrollen som väldigt känslig, vilket gjorde att jag slirade mellan menyerna som en drucken. Smartglass fungerar bara på högupplösta skärmar och jag skulle ändå inte rekommendera att du använder en smarttelefon som har liten skärm. Min Galaxy S3 kändes väldigt lagom.

Tanken är att vi ska kunna synka all musik, film och andra tjänster mellan vår TV, smarttelefon och surfplatta. Det fina är att du inte behöver köpa en ny smart-TV för att göra detta. Med Smartglass räcker det att du har en Xbox 360.