fredag 19 oktober 2012

Hur ska Nokia komma tillbaka?

Nokia har det tungt. Riktigt tungt. Den tidigare så stolta finska mobiltillverkaren är hårt pressad av både Apple och Samsung. Samarbetet med Microsoft har ännu inte burit frukt och till råga på allt ryktas att Microsoft nu tröttnat på Nokia och i stället planerar att lansera egna smarttelefoner baserade på Windows Phone.

Bolaget har ännu pengar i kassan, men miljardförlusterna kan inte fortsätta i all evighet. Nettoförlusten det tredje kvartalet i år var hisnande 8,1 miljarder kronor, att jämföra med 1,3 miljarder samma tid förra året. Under detta kvartal sålde Nokia bara 2,9 miljoner av sina Lumiamodeller. För att få perspektiv på hur illa läget är kan påpekas att Apple sålde fem miljoner exemplar av nya Iphone 5 enbart under den första helgen. Företagen lever i olika världar och om det fortsätter så är det bara en av dem som kommer att överleva.

Det finns flera förklaringar till att Nokia nu går så dåligt. Dels var företaget oförberett på den jordbävningssuccé som Apples Iphone och hela smarttelefontrenden skulle bli. Nokia, då världens största mobiltelefontillverkare, satt plötsligt med hopplöst föråldrade modeller som ingen ville ha. Att utveckla nya tar tid.

En annan förklaring är att Nokia övergav sina kunder när de bytte operativsystem från sitt eget Symbian till Microsofts Windows Phone. Nokia N9 - en kompetent telefon med bland annat 8,7 megapixelkamera - visades i juni 2011 men blev hängande i luften eftersom den använde MeeGo och det stod klart att Nokias framtida modeller skulle använda Windows. Omställningen har tagit tid och kunderna har därför gjort bättre i att vänta - eller vända sig till konkurrenterna.

Jag tror mycket på att ett varumärke måste ha en identitet. Apples produkter var under lång tid den medvetne och lite specielle konsumentens val. I dag är Iphone, Ipod, Ipad och MacBook mainstreamprodukter, men Apple har lyckats behålla attraktionskraften även hos de verkligt frälsta och skapa en imponerande kundlojalitet som många andra företag bara kan drömma om.

Nokia har i dag ingen identitet som företag. Ingen vet riktigt vad de representerar och det är svårt att motivera någon att välja Lumia framför Iphone eller Samsungs Galaxy S-serie. Än har Windows Phone heller inte tillräckligt uppenbara styrkor framför IOS och Android för att motivera att vi ska byta och lära om.

När jag ledsnade på IOS och beslöt att göra mig av med min Iphone valde jag faktiskt mellan Lumia 900, Samsung Galaxy S3 och att möjligen vänta in Lumia 920. Det blev Galaxy S3 och skälet stavas Android. Efter att ha varit inlåst i Apples IOS lockade inte ännu ett låst operativsystem vid namn Windows Phone särskilt mycket.

Annars verkar Nokias Lumiatelefoner vara bra produkter. Nya Lumia 920 är snygg, rapp, har en bra skärm och kameran är överlägsen den i Galaxy S3 (se jämförelsen här). Nya 920 verkar alltså vara en riktigt bra telefon. Men hypefaktorn är nära noll. Räkna inte med några köer eller stora rubriker när den släpps. Och däri ligger Nokias stora huvudbry: Hur ska de lyckas få oss intresserade av vad de har att erbjuda?

   Nokia Lumia 920 och Samsung Galaxy S3 sida vid sida.