fredag 19 oktober 2012

Nintendo kan tacka konkurrenterna

Den pågående generationen har varit rekordlång. Xbox 360 fyller sju år i november. Vilket märks. Det är en ganska trött konsol som vi kommer att spela Halo 4 på om några veckor. Det gäller i lika hög grad PlayStation 3, trots att den fått ett nytt utseende och därigenom blivit dyrare (!) igen. Vi vill ha något nytt.

Detta märks på två sätt:

1) Intresset dalar för dessa gamla konsoler. 2011 var ett riktigt bra år för Microsoft och mjukvarujätten hade tydligen räknat med ett ännu bättre 2012. Så blev det inte. Xbox 360 håller ställningarna hyfsat i USA, där den varit bäst säljande konsol 21 månader i rad, men totalt sett har försäljningen minskat drastiskt och Microsofts konsol har visat upp svaga kvartal under pågående år. Intresset ser helt enkelt uta att sina. Senaste kvartalsrapporten visar på 1,7 miljoner sålda konsoler världen över (vilket ger totalt 70 miljoner sålda enheter).

Sony försöker skaka liv i sin gamla PS3 genom att lansera en andra slimversion. Men de höjer priset i stället för att dumpa det, vilket är en minst sagt tveksam strategi. Nintendos Wii är sedan länge insomnad, men detta hänger ihop med punkt två:

2) Intresset för Wii U är enormt. Nintendo säger sig få svårt att möta efterfrågan på Wii U. Den kan vid lanseringen komma att bli den bäst säljande konsolen någonsin. Detta är faktiskt inte primärt Nintendos förtjänst. De har gjort en rad misstag längs resans gång, från den förvirrade utannonseringen på E3 2011, till svaga presentationer av kommande spel och uddlösa sådana om hårdvaran. Men eftersom konkurrenterna inte förmått utnyttja detta genom att själva göra stora utannonseringar av egen hårdvara har Nintendo kunnat hålla intresset uppe. Det finns ju faktiskt ingen annan konsol i sikte.

Jag tror att både Sony och Microsoft återigen har underskattat Nintendo och samtidigt överskattat det intresse som fortfarande finns för de gamla konsolerna. 2011 var det bästa året någonsin för Xbox 360, vilket är ovanligt för en konsol som är 5-6 år gammal. Detta lurade sannolikt Microsoft att tro att den hade flera starka år kvar. Eventuella planer på att lansera nästa Xbox sköts upp. Obekräftade rykten på nördiga spelforum räcker inte för att väcka allmänhetens intresse.

Det Microsoft borde ha gjort är att visa upp ny hårdvara på årets E3-mässa med en planerad lansering våren 2013. Halo 4 kunde ha fått bli svanesången för Xbox 360 och bryggan till nästa generation. Detta hade stulit enormt mycket medieutrymme från Nintendo. Många hade tvekat att köpa Wii U när nästa Xbox väntade runt hörnet, vilket hade skadat Nintendo i julhandeln. För Sony hade det varit vanskligare med tanke på att de redan bränt mycket krut på PS Vita och kanske inte haft råd med en tidigare release av PlayStation 4. Men bara en blänkare om att något stort är på gång hade kunnat få vissa att vänta och välja bort Wii U.

De har egentligen haft över ett år på sig. Men i stället står både Sony och Microsoft tomhänta inför årets julhandel. I fjol missade Sony chansen att låta PS Vita tävla mot Nintendo 3DS. Vita lanserades i stället efter nyår och gjorde fiasko. Nintendo fick julen för sig själva och såväl Wii som 3DS sålda väldigt bra.

I år kommer Wii U att vara nyheten som lockar spelsugna kunder som är ute efter något att ersätta sina gamla skrällen under TV:n hemma med. Allt talar därför för Nintendo. Och det är som sagt mycket tack vare konkurrenternas strategimissar och oförmåga att utnyttja de misstag som Nintendo faktiskt gjort de senaste 18 månaderna. Vore jag chef för Nintendo skulle jag se fram emot julen med stor tillförsikt - och sänka en tacksamhetens tanke till korkade konkurrenter.

Utan konkurrens.