måndag 30 mars 2015

Så var en ny mobil beställd...

Jag velade länge fram och tillbaka. Sony Xperia Z3 eller Samsung Galaxy S6?

Sedan min Galaxy S3 plötsligt blev knäpp för tre veckor sedan har jag fått låna frugans telefon. Hennes Galaxy S4 Mini är en jättefin, smidig och rapp liten rackare. Jag insåg plötsligt att min S3 nog var lite gammal ändå.

Men S4 Mini är för liten nu när jag har vant mig vid storleken på premiummodellerna. I helgen klämde jag för första gången på nya Galaxy S6 och S6 Edge. Den sistnämnda ser häftigare ut på bild än den känns i verkligheten, ärligt talat.

Fördelarna med en böjd skärm synes få. S6 Edge betraktar jag mest som ett sätt att få lite extra uppmärksamhet. Sticker ut gör den nämligen. Men de flesta kommer ändå att välja den vanliga modellen.

Efter att ha klagat en del över batterikapaciteten i Samsungs produkter (gäller såväl datorer som surfplattor och telefoner) sneglade jag alltmer på Sonys alternativ. Xperia Z3 har erkänt bra batteritid. Det är bevisligen en fantastiskt bra telefon. Och vattentät.

Däremot har Z3 mindre internminne än S6, även om det finns plats för SD-kort. Min enda reella invändning mot Xperia Z3 är dock en annan - storleken. Den är lite för stor för mina händer och byxfickor, i synnerhet med ett flip-cover som ytterligare utökar bredden.

Så jag landade i Galaxy S6. Den har perfekt storlek, andas äntligen lite premiumkänsla och är förstås ett rejält lyft från mina gamla S3. Det underlättar också att jag är van vid Samsungs gränssnitt, som är klart förbättrat i den nya telefonen.

Eftersom telefonen släpps först den 10 april får jag vänta några veckor till. Recensioner finns dock uppe redan nu. Se gärna Android Authoritys.

En sån.