måndag 30 juni 2008

Wii har vunnit - men till vilket pris?


Siffrorna från NPD Group för försäljningen under maj månad i USA och Japan har kommit och det är rolig läsning - för Nintendo. Inte sedan PlayStation har ett format dominerat den stationära konsolmarknaden på detta sätt. Och på den bärbara marknaden har Nintendo återupprättat storhetstiden från Game Boy med världens mest populära spelkonsol; Nintendo DS.

Wii säljer mer än Xbox 360 och PlayStation 3 tillsammans i USA. De tar inte ens andraplatsen - det är Nintendos egen bärbara Nintendo DS som är god tvåa.

USA maj 2008:
Wii - 675 100
Nintendo DS - 452 600
PlayStation 3 - 208 700
Xbox 360 - 186 600
PlayStation Portable - 182 300

USA totalt:
Xbox 360 - 10 270 000
Wii - 10 180 000
PlayStation 3 - 4 450 000

Nintendo har lyckats bredda spelmarknaden till att omfatta nya grupper, precis som Sony gjorde med sin PlayStation 1995. I grunden är förstås detta väldigt positivt. Det blir mer socialt accepterat att spela TV-spel, det är inte längre en syssla för barn och nördar utan något hela familjen kan delta i utan att behöva skämmas. Spelen är dock fortfarande generellt sett väldigt strömlinjeformade. De flesta äventyrs-, action- och rollspel går fortfarande ut på att ikläda sig rollen som en (oftast manlig) hjälte och rädda världen. Det är B-actionfilmsstämpel på det. Tänk dig hur otroligt tråkiget det vore att gå in i en videobutik och bara se hyllor med filmer som handlar om en ensam actionhjälte som räddar världen. Ändå är det precis så en spelhylla i valfri spelbutik ser ut. De djupa manusen som vill säga något är fortfarande i minoritet.

Nintendo har dessvärre inte gjort något för att ändra detta. Man har öppnat upp för spelande hos andra än barn och unga vuxna (genom exempelvis braintraing- och matlagningsspel samt det populära Wii Sports), men företaget tillhör inte dem som försöker modernisera utseendet på spel när det gäller historieberättande - tvärtom är företagets största succéer sagor.

Som teknikfetischist finns det anledning att oroa sig lite över vad Wiis framgångar kan komma att betyda för nästa generations hårdvara. Som tidigare konstaterat, kommer Microsoft och Sony säkerligen att tänka sig för både en och två gånger innan de rullar ut en dyr konsol proppad med ny teknik när deras konkurrent är överlägset mer framgångsrik med en ur hårdvarumässig synpunkt föråldrad maskin.

Tendensen har varit tydlig från start och har inte brutits mer än någon enstaka månad (främst vid releasen av Halo 3 i september förra året). Saken är klar. Nintendo kan förklaras som vinnare i denna konsolgeneration, både på den stationära och den portabla marknaden. Det återstår bara att se 1) hur stort gapet blir till konkurrenterna och 2) vilken konkurrent som tar andraplatsen.