Sony lyckades hålla liv i sin PlayStation, som släpptes i Japan 1994, i över tio år. En makalös bedrift med tanke på att det inte bara släpptes tekniskt överlägsna konkurrenter under tiden (Nintendo 64 släpptes 1996/1997, Dreamcast 1998/1999), Sony släppte själva PlayStation 2 år 2000. Ändå lyckades PlayStation, eller PSOne som den mindre versionen som släpptes 1999 hette, leva vidare tillsammans med sin efterträdare.
Det var i sig unikt. Men det är inte unikt i dag. Vi ser samma sak hända med PlayStation 2, som till för några månader sedan sågs sälja bättre än PlayStation 3 till och från. Försäljningen av den gamla konsolen mattas dock av under 2008 för att kanske lägga sig helt och hållet under 2009. Kanske når inte Sony de där tio åren med PlayStation 2.
Kaz Hirai säger att målet är att även PlayStation 3 ska leva i ett decennium. Det är inget konstigt i detta uttalande, som synes har Sonys strategi sett ut så ända sedan framgången med PlayStation. Till skillnad från sina föregångare har PlayStation 3 emellertid inte fått ett överdrivet varmt välkomnande av världens spelfans. Sony hade hoppats kunna upprepa vad företaget lyckades göra med PlayStation 2: rida på introduktionen av ett nytt filmmedium och sälja maskinen som en filmspelare tills vidare. Det har inte riktigt fungerat.
Tanken var god. PlayStation 2 sålde främst som DVD-spelare i Japan till en början eftersom utbudet av spel var minst sagt knapert. Men skickligt skapad hype och löften om fantastiska spel - inte minst det hett efterlängtade Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty - räckte för att få folk att hålla sina plånböcker stängda för Segas Dreamcast och vänta på PlayStation 2. Det höga priset (runt 4500 kronor i Europa) blev inget hinder. Sony trodde därmed inte att det höga priset på PlayStation 3 skulle bli något hinder. Kaz Hirais föregångare, Ken Kutaragi, uttaladet kaxigt att målet var att folk skulle vilja arbeta extra för att ha råd med en PlayStation 3.
Egentligen har allt gått Sonys väg - i teorin. Microsoft stötte på problem med sin Xbox 360 och fick inte det gigantiska försprång som mjukvarujätten hoppats på. Blu-ray besegrade i februari HD DVD i kampen om att bli den högupplösta konkurrenten till DVD-formatet. Allt tycks ligga på ett fat för Sony. Företaget tvingades dock till en prissänkning på PlayStation 3 och först efter den har försäljningen nått samma nivå som Xbox 360 på Microsofts hemmaplan USA. Men den är inte i närheten av Nintendo Wii och så länge Wii utklassar konkurrensen, finns det ingen anledning för Nintendo att började fundera på en ny konsol. Dessutom kämpar Blu-ray i motvind.
Utgångsläget är alltså ett annat för PlayStation 3 än det var för de två föregångarna. Även om PlayStation inledningsvis fick stryk av Segas Saturn i Japan, var det en tillfällig händelse. Sonys maskin skulle ganska snart ta kommandot. PlayStation 2 blev den bäst säljande maskinen någonsin. Under dessa två konsolgenerationer profiterade Sony på sina konkurrenters misstag och brister. Sega gjorde många fel med Saturn (prissättning, lanseringsmissar, vissa hårdvarubrister, stukat förtroende hos utvecklare...) och Nintendo valde det förlegade kassettformatet till sin Nintendo 64. När PlayStation 2 nådde marknaden hette konkurrenterna fortfarande (en daterad) Nintendo 64 samt den underfinansierade Dreamcast, som var en formidabel maskin men som Sega aldrig hade råd att marknadsföra på allvar.
Nu heter konkurrenterna Nintendo och Microsoft. Två resursstarka företag som har råd att göra vad Sega aldrig kunde göra. Med Wii har Nintendo skapat vad som kommer att bli deras mest framgångsrika stationära konsol någonsin. Samtidigt har Microsoft lärt sig mer om spelmarknaden och nått hyggliga framgångar med sin Xbox 360. Framför allt har Microsoft börjat köpa tidigare exklusiva Sony-titlar och gjort valet mellan PlayStation och Xbox allt annat än självklart för den som vill fortsätta spela Final Fantasy och GTA.
Sony står fast vid sin tioårsvision. Men det är långt ifrån säkert att den kommer att realiseras den här gången. Senast såg sig Microsoft tvunget att lansera sin konsol innan sina konkurrenter för att få ett försprång. Det är möjligt att den amerikanska jätten har byggt upp tillräckligt stort självförtroende för att gå i klinch med Sony och Nintendo och lansera ungefär samtidigt nästa gång. Xbox 360 kan alltså komma att bli mer långlivad än vad Sony tror.