Äntligen visar Microsofts underhållningsavdelning vinst för ett helt år. Ligger de svåra åren bakom dem?
Microsofts första konsol, Xbox, blev en stor förlustaffär för mjukvarujätten. Microsoft såg det, åtminstone officiellt, som priset de fick betala för att slå sig in på en stenhård marknad dominerad av Sony. Men visst måste målet vara vinst, även om Xbox är en pytteliten del av Microsofts verksamhet totalt sett blir det med tiden oförsvarligt att dras med miljardunderskott.
Det har tagit tid även för Xbox 360 att generera pengar tillbaka. Förluster under den första tiden efter en konsollansering är vanliga, Sony dras just nu med samma problem. Nu har dock Microsoft äntligen lyckats presentera en vinst över 12 månader på 426 miljoner dollar. Intäkterna har gått upp med 34 procent jämfört med året före, vilket främst beror på Halo 3, Xbox Live och sålda tillbehör till konsolen (tillbehör som exempelvis handkontroller och headsets är grovt överprissatta hos både Microsoft, Nintendo och Sony och ger goda vinstmarginaler). I företagets Entertainment and Devices-division ingår dock även Zune och PC-baserade spel (Games for Windows) så Xbox 360 kan inte ta åt sig hela äran.
Totalt sett dras Microsoft fortfarande med röda siffror för sitt Xbox-projekt på grund av de enorma förluster som gjordes med den första konsolen. Att uppföljaren nu gör en vinst är emellertid uppmuntrande och kan visa på ett trendbrott. Kanske uppmuntrar detta företaget att inte pensionera sin andra Xbox-konsol i förtid för att stressa fram en ny konsol före konkurrenterna. Denna generation är fortfarande ung.