tisdag 8 juli 2008

"Wii-spelarna kommer gå över till Xbox 360"


Aaron Greenberg, PR-ansvarig för Xbox 360 och Xbox Live, ser positivt på Nintendos framgångar med Wii. Det gynnar även Microsoft, tror han. Många Wii-kunder kan nämligen tänkas gå vidare och köpa en Xbox 360 senare.

"När du tänker på det är det en skillnad mellan att försöka vara förstakonsolen för nioåriga spelare och att vara den konsol som erbjuder mest från [åldern] 13 till 33. Vi ser inte Wii som en direkt konkurrent, vi kompletterar faktiskt Wii-upplevelsen. Det är uppenbart att det är PlayStation 3 vi tampas med i denna generation. ... Jag tror att många som köper Wii i dag inte är personer som generellt sett har köpt konsoler tidigare."

Greenberg jämför också Wii med en karaokemaskin, en kul grej man kan plocka fram när det kommer vänner på besök. Han har både rätt och fel. Det är rätt att Wii är en annan sorts maskin än Xbox 360 och PlayStation 3, ja något helt annat än Gamecube, Xbox och PlayStation 2 också. Det är för många en maskin att plocka fram när vänner kommer på besök, på förfesten eller efterfesten. Men det är bara en del av sanningen och om Microsoft håller sig fast vid den förenklade bilden och hoppas att framgångarna för Wii bara plötsligt ska börja avta, riskerar de att bli mycket besvikna. Wii är här för att stanna.

Förra generationen var PlayStation 2 störst. Det var både en hardcoremaskin och en partymaskin. Den fick överlägset flest spel, och även om undertecknad skulle vilja påstå att Xbox hade de bästa racingspelen (RalliSport Challenge 2, Project Gotham Racing 2), de bästa FPS:en (Halo, Halo 2, Chronicles of Riddick) och det bästa fightingspelet (Dead or Alive 3), är det uppenbart att PlayStation 2 tillfredsställde de allra flesta utan att de behövde någon annan maskin som komplement.

Samtidigt som hardcorespelaren kunde spela Gran Turismo, Jak and Daxter och Silent Hill kunde flickvännen eller kompisarna spela Singstar och Buzz. Wii har inte denna bredd utan är en mer renodlad partykonsol. Det betyder emellertid inte att Wii inte lockar hardcorespelare, för ingen trogen Nintendo-spelare (och de är rätt många) missar nya Mario eller nya Zelda - särskilt inte när spelserierna denna gång har utvecklas tack vare en ny kontroll. Microsoft kan inte locka denna grupp spelare och frågan är hur många av Wii-kunderna som är intresserade av Xbox 360, egentligen. Microsoft har nämligen i stort sett samma problem som i förra generationen. De sitter på en kraftfull (dock allt annat än stabil) maskin som dominerar FPS- och actionsegmentet, har marknadens bästa racingspel men inte kan erbjuda ett skvatt när det gäller plattform, party eller rollspel. Det räcker helt enkelt inte för att bli störst.

Microsoft pratar ofta om det så kallade hardcoresegmentet, åldern 13-33 år, som om det är där pengarna finns att hämta. Det är delvis sant. Det är denna breda grupp som köper flest spel. Men gruppen under 12 år ska inte underskattas. Det är här du hittar allt som barnfamiljerna handlar. Ta sedan en titt på försäljningslistorna och du kommer att se hur Singstar, i alla dess former, samt olika versioner av The Sims till PC alltid letar sig in. Enkla spel som underhåller i fem minuter eller fem timmar. Till Nintendo DS hittar du enklare lekprogram, Braintraining och numera också matlagning och till Wii fortsätter partyspelen att vara uppskattade. Liknande tendenser ser vi inom filmbranschen. På bio dominerar förutom de största Hollywoodproduktionerna också de tecknade filmerna. Varje gång en ny sådan släpps.

Att göra film och spel för de yngsta är en guldgruva. Det är konstigt att ett framgångsrikt företag som Microsoft fortfarande inte har förstått detta.