måndag 23 mars 2009

Microsoft vinner mark

Försäljningen under februari har gett Microsoft tillräckligt med självförtroende för att gå hårt åt Sony, som de fortfarande ser som sin huvudkonkurrent.

Nästan 400 000 sålda Xbox 360 i USA under februari månad är imponerande. Särskilt med tanke på att det faktiskt råder en allt värre ekonomisk kris i världen, inte minst i USA. Den tycks hittills inte ha påverkat spelbranschen negativt totalt sett. Enskilda spelstudior har fått sparka folk (sådant händer visserligen även under högkonjunkturer eftersom alla spel inte kan sälja bra), men i övrigt har branschen stått pall väldigt bra.

Microsoft har således skäl att sträcka lite på sig. Givetvis spiller man inte tillfället att samtidigt ge Sony en retorisk spark där bak. Microsofts Aaron Greenberg säger:

"Det går inte att underskatta [det faktum] att vi ligger på halva priset jämfört med PS3 i en tid när konsumenter vill ha valuta för pengarna. [...] Xbox [360] fortsätter uppåt medan PS3 är på väg nedåt. Vi tar marknadsandelar."

Det är förstås skryt men icke desto mindre sant. Desto intressantare är emellertid följande:

"Vi ser i våra undersökningar att en stor del av försäljningen av Xbox 360 faktiskt går till PS2-ägare som väljer Xbox [360] som nästagenerationsmaskin. Vi får människor att byta från PlayStation-märket till Xbox-märket."

Detta är något mycket viktigt för Microsoft och det borde oroa Sony. En förklaring till att många PlayStation 2-ägare väljer att köpa en Xbox 360 i stället för en PlayStation 3 är att många tidigare PlayStation-exklusiva spelserier nu även finns till Microsofts format. Grand Theft Auto gick att spela redan på Xbox, men nu har Xbox Lives utökade service kommit att erbjuda allt mer exklusivt material - senast var det expansionen Grand Theft Auto IV: The Lost & Damned som erbjöds Xbox 360-spelarna.

Aaron Greenberg lyfter fram Resident Evil som ett annat exempel på viktiga spelserier som Microsoft lagt vantarna på. Det är en spelserie som tätt förknippats med PlayStation, det första spelet kom till Sonys konsol 1996. Det släpptes även till Segas Saturn, men för den som ville spela de två uppföljarna var Sonys maskin enda alternativet. Resident Evil är kanske inte det bästa exemplet att använda eftersom Capcom varit tämligen otrogna mot alla de senaste åren och gjort sig kända som uppföljarnas och konverteringarnas okrönta kungar.

Resident Evil 2 och Resident Evil 3 konverterades utan grafisk ansiktslyftning till Dreamcast. Capcom utvecklade sedan Resident Evil Code: Veronica exklusivt för Segas konsol, men konverterade det sedermera till PlayStation 2. De valde att släppa remaken av originalet samt Resident Evil Zero och det fantastiska Resident Evil 4 exklusivt till Nintendos Gamecube (ett udda val som emellertid fick bland annat mig att köpa Nintendos maskin) men konverterade Resident Evil 4 till både PlayStation 2 och Wii.

Man kan alltså lugnt säga att Capcom rört sig över alla möjliga plattformar för att få ut mesta möjliga buck av sin spelserie. Nu har del 5 kommit till både PlayStation 3 och Xbox 360 och hittills har det faktiskt sålt bättre till Sonys maskin, vilket motsäger Greenbergs tes en aning. Spelserien bär fortfarande en PlayStation-logga i mångas ögon.

Final Fantasy
är en annan spelserie som förknippats med PlayStation och som sannolikt har mindre förutsättningar att lyckas på Xbox 360. Traditioner sitter djupt och det går inte att komma ifrån att det finns skillnader hos Xbox- och PlayStation-spelare. Men visst finns skäl för Sony att oroa sig eftersom det sannolikt bara behövs ännu en generation för att många ska glömma till vilket format vissa spel en gång föddes. Även vi spelare blir alltmer otrogna.

"Only for Gamecube". Men sedan även till PlayStation 2. Och Wii.