Halo 3: O.D.S.T släpps i höst och Halo: Reach kommer hösten 2010. Dessa blir de två sista Halo-spelen som Bungie kommer att utveckla. I alla fall till Xbox 360. Senior designer Lars Bakken säger till Computer and Videogames, CVG:
“In terms of a platform for Halo games made by Bungie, yes. I can’t answer that question for Microsoft though. Whether they have something in the works or not, I don’t know if they’re actually ready to talk about it yet, but in terms of Bungie-produced Halo games, ODST and then Reach is probably all you’re going to get.”
Inget är förstås skrivet i sten. Det är inte omöjligt att Bungie får Halo-abstinens och vill göra ett Halo-spel till Microsofts nästa konsol i framtiden - Bakken utesluter faktiskt ingenting. Men just nu har de ett annat spelprojekt att tänka på.
Hur Bungies planer än ser ut, kommer vi med all säkerhet att få se mer Halo även efter 2010. Sedan Bungie och Microsoft gick skilda vägar, kan Microsoft göra som de vill med franchisen. Det finns andra duktiga utvecklare som kan axla Bungies mantel om det skulle behövas. Livscykeln för Xbox 360 är oklar. Helt klart är att den kommer att leva längre än sin föregångare, som bara fick fyra år. Enligt Microsoft är vi ännu inte halvvägs genom denna spelgeneration, vilket skulle betyda att nästa Xbox-konsol inte kommer att släppas förrän 2013-2014. Det är betydligt senare än många skulle ha gissat för något år sedan.
Ur Microsofts perspektiv är det helt logiskt. Xbox 360 står sig bra mot PlayStation 3. Många spel släpps till flera plattformar och utvecklarna handikappas av tekniken i Xbox 360, vilket betyder att de inte utnyttjar kraften i PlayStation 3 fullt ut. Därför ser vi fortfarande väldigt små skillnader mellan spelen till formaten - snarare har vissa multiformatsspel till Xbox 360 både sett bättre ut och fått exklusivt material. Sonys maskin har hittills inte kunnat utnyttja sitt prestandaövertag - och frågan är om konsumenterna längre bryr sig när en gammal Gamecube (Wii) kan krossa all konkurrens.
Samtidigt fortsätter Microsoft att bygga ut funktionaliteten i sin konsol. Lägg därtill storsatsningen Project Natal, som vi ännu inte vet hur den kommer att gå. Att lansera en ny konsol kostar oerhört mycket pengar. Varje år som den gamla maskinen kan vara kvar, fortsätta sälja och generera vinst är bara positivt. Xbox dog för tidigt och orsaken var marknadsstrategisk. Denna gång finns ingen anledning att stressa fram en ny maskin. Microsoft bör se hur Natal faller ut hos konsumenterna och även hur Blu-ray fortsätter att utvecklas som film-och lagringsformat. Det är nämligen inte alls självklart att nästa generations Xbox ska stödja Blu-ray. Det bästa valet av inriktning på nästa maskin är fortfarande ett stort frågetecken. Att fortsätta satsa hårt på Xbox 360 låter vettigt.