Långköraren om prissättningen på PlayStation 3 fortsätter. Och det skapar frågor om vad PlayStation egentligen representerar i dag.
Sony fortsätter att försvara prissättningen av sin konsol. Jack Tretton, som är VD för Sony Computer Entertainment i USA, säger att konsolen faktiskt lanserades med en prislapp på 599 dollar. I dag kostar den 399 dollar. Således har en prissänkning redan skett.
Tretton fortsätter att hävda Sonys tioårsperspektiv. Att PlayStation 3 ska hålla i tio år tycks alltså, åtminstone utåt, förbli Sonys vision. Därmed har de ingen uppenbar brådska att dumpa priset för att locka köpare i dag. Sony tycks tro att segern är deras på sikt ändå.
Målet med tio miljoner sålda PlayStation 3 har nåtts och hittills går allt enligt planen, är Trettons budskap. Det är lite svårt att köpa det eftersom Sony säkerligen inte hade räknat med att bli utklassade av Nintendo och ha svårt att hänga med Microsoft under den här generationen. Planen var att upprepa succén från de två tidigare generationerna. PlayStation 3 skulle bli marknadsledande och vägen dit var stark prestanda, ett nytt filmformat och samma starka franchises som tidigare i ryggen. Hypen skulle, för att citera PlayStations "pappa" Ken Kutaragi, "få folk att vilja arbeta extra för att ha råd med en konsol". Riktigt så blev det nu inte och Sony tvangs sänka priset med 200 dollar.
Problemet uppstod genast när prislappen denna gång inte föll kunderna på läppen. Blu-ray var inte tillräckligt hett för att locka köpare som DVD gjorde för PlayStation 2 (under den första tiden i Japan såldes och marknadsfördes den som en DVD-spelare). Och undan för undan har Sony till råga på allt tappat viktiga exklusiviteter till Microsoft. Grand Theft Auto, som närmast definierade varumärket PlayStation under en tid, släpptes även till Xbox 360 (och dessutom med exklusivt material). Tekken kommer Xbox 360. Final Fantasy likaså. Lägg därtill Metal Gear Solid som nu slutligen har hittat till Microsofts format. Spelserier som en gång definierade PlayStation finns nu till andra format. Vad definierar PlayStation i dag? Nintendo har Mario, Zelda och Samus. Microsoft har Master Chief, Xbox Live och ett ökat antal riktigt bra rollspel som inte fanns till Xbox tidigare.
Sony kommer att få sin publik. Men den kommer denna gång att vara väsentligt mindre än vad herrarna på Sony Computer Entertainment hade hoppats på när de med pompa och ståt presenterade PlayStation 3 på E3 2006.