"Vi satte som mål att få en miljon användare på ett år och vi fick en miljon användare på tio dagar."
Tapulous’ Bart Decrem till publiken vid Casual Connect-konferensen i Seattle (företaget utvecklar applikationer till bland annat iPhone). iPhone har onekligen gjort succé. På två år har den sålt 46 miljoner enheter - att jämföra med Nintendo DS som har sålt 106 miljoner enheter sedan 2004 och PSP som nått 48 miljoner sedan 2005.
Är jämförelsen haltande? Måhända, men iPhone är de facto även en spelplattform i dag. Allt Apple rör vid tycks bli till guld. Frågan om när Apple ska släppa en stationär spelkonsol, kompatibel med både iPhone och iPod, vackrare och smartare än något vi tidigare sett (och förstås riktigt, riktigt dyr) blir allt hetare. De har som bekant försökt tidigare, men det är historia. Jag är övertygad om att Apple har chansen att lyckas i konsolbranschen.
Men det är en dyr investering. Att utveckla och tillverka en stationär spelkonsol är jämförbart med att utveckla en ny personbil. Det är miljardbelopp vi pratar om. Frågan är också vilken approach de skulle ha. Connectivity är en självklarhet, men skulle Apple satsa på prestanda á la PlayStation 3 eller lekfullhet á la Wii? Det är en relevant fråga eftersom Wii i nuläget krossar all konkurrens. Allt vi trodde oss veta om spelkonsolbranschen har vänts upp och ned. Sony är i underläge, Nintendo har intagit tätpositionen på både den stationära och bärbara marknaden. Och Microsoft tuffar på mittemellan dem.
Framgångarna med iPhone ger säkert Apple blodad tand. Företaget undersöker sannolikt möjligheterna för att ta del kakan av den ständigt expanderande spelindustrin. En ny konsol från Apple skulle emellertid sätta oerhörd press på dagens tre konkurrenter. Det är nämligen tveksamt om marknaden har utrymme för fyra lönsamma spelkonsoler. Vem skulle få bita i gräset? En sak är i alla fall klar: om Apple utannonserar en iGame-konsol finns det all anledning för både Nintendo, Microsoft och Sony att börja darra lite. Men vi är inte där ännu.