torsdag 3 maj 2012

Microsoft lanserar Xbox-abonnemang

Microsoft kommer att lansera en ny affärsmodell för sin Xbox 360, med början i USA.

Konsolen ska redan nästa vecka lanseras i en bundle för 99 dollar med ett tvåårigt Xbox Live Guld-medlemskap och en månadsavgift på 15 dollar. Möjligen kommer även andra strömningstjänster att vara tillgängliga. Två års garanti ingår och den som vill bryta sig loss från abonnemanget kan göra det med en utträdesavgift.

Totalpriset skulle skilja endast 29 dollar från vad det skulle ha kostat att köpa konsolen och Xbox Live-abonnemanget enskilt under två år. Men det möjliggör förstås för den med liten plånbok att komma över en konsol utan att behöva betala flera tusen kronor direkt.

Detta liknar hur mobiltelefonbolagen arbetar i dag med låg initial kostnad, abonnemang och bindningstider. Ju mer jag tänker på det, desto mer självklar framstår affärsidén. Varför har ingen kommit på den tidigare? Se hur många som har en iPhone i dag, trots att de egentligen inte alls har råd med den. Lösningen stavas förstås: abonnemang. Betala av telefonen på två år i stället för att pröjsa hela summan direkt i butik. De flesta har råd med några hundra kronor i månaden, få skulle slänga upp 5 500 kr på disken för en telefon.

Samma borde gälla spelkonsoler, i synnerhet när de är nya och kostar sina runda fyra tusen. Microsoft har en mycket bra affärsmodell på gång. Synd bara att den inte lanserades redan 2005. För Xbox 360 är det för sent för att ha någon reell påverkan. Men med nästa Xbox kan det visa sig vara en bra idé. Lita på att Nintendo och/eller Sony följer efter.