fredag 4 maj 2012

Samsung lanserar nya Galaxy SIII

Apples iPhone har blivit ett fenomen. Den har bidragit starkt till att Nokia, denna finländska gigant som dominerat mobiltelefonin under lång tid, krisar. Den har också pushat konkurrenterna att bli bättre.

Ericsson är ute ur bilden. Sony har just börjat om på egen hand. Motorola är jättesmå. Vid sidan om Apple har i stället Samsung kommit fram som en av marknadsdominanterna med sin Galaxy-serie. Samsung Galaxy SII har blivit en jättestor framgång. Nu är det snart dags för SIII.

Den nya modellen bjuder på en rad förbättringar och innovationer, som att man kan prata med den, men borde inte primärt ses som en konkurrent till iPhone 4S och Nokia Lumia utan snarare till iPhone 5. Och den vet vi inte mycket om. Apple väntas lansera sin nästa iPhone någon gång i höst, men som vanligt är allt väldigt hemligt.

Nu har jag nyss fått min iPhone 4S och har därmed inga planer på att byta telefon än på ett tag. Men jag måste säga att även om iPhone är en väldigt bra telefon, och fortfarande har den bästa skärmen, är jag svag för gränssnittet i Samsung Galaxy S och dess efterföljare. Jag ogillar Apples låsta system och kan bli galen över att jag inte fritt kan välja ringsignal på en modern telefon som kostar 4-5 000 kronor.

Skälet till att jag ändå valde iPhone 4S var lika enkelt som banalt: jag vet att den stöder kinesiska tecken utan strul. Det stödet finns i Android också, men det är påfallande krångligt att skriva SMS med kinesiska tecken i Samsung Galaxy S. Det finns hela guider om eländet på nätet och jag har ändå inte fått det att fungera - vilket är obegripligt eftersom det fungerar utmärkt med Android i min (annars usla) HTC Wildfire.

Samsung har medvind och Galaxy SIII kommer säkert att bli en stor framgång. Det som skulle oroa mig lite grand vid ett köp är att den är ännu lite större än SII:an. Det finns ju gränser för vilka schabrak man kan ha i byxfickan.