måndag 17 december 2012

Samsung planerar Galaxy S4

Samsungs topmodell i smarttelefonsegmentet, Galaxy S3, har blivit en storsäljare. Den sålde bättre än Iphone (4S) under årets tredje kvartal (juli-september) och landade på runt 18 miljoner. Detta hjälpte Samsung till rekordstora 7,3 miljarder US-dollar i vinst.

I början av november hade Galaxy S3, som lanserades så sent som i maj i år, sålt i 30 miljoner exemplar. I Storbritannien sålde den även bättre än Iphone 5, åtminstone under den första tiden efter Apples release.

Men de stora framgångarna med S3 till trots kan Samsung redan under den kommande våren komma att visa upp Galaxy S4. Det ryktas om större skärm (större?!), 13-megapixelkamera och en okrossbar skärm.

Det sistnämnda låter förstås som en dröm för alla som tappar sin telefon i tid och otid, men vi kanske ska vara lite försiktiga med begreppen. Okrossbar är inte detsamma som oförstörbar. Tanken är rimligtvis att undvika sprickor i skärmen.

Personligen kan jag tycka att det är lite onödigt att ersätta S3:an redan nästa vår. Försäljningen tycks ha tagit fart nu under hösten och vintern och någon ny Iphone (sannolikt Iphone 5S) lär ju inte komma förrän tidigt 2014. Dessutom har telefonen nyligen återlanserats med 4G och större internminne.

Samtidigt inser jag hur branschen fungerar. Konkurrensen är benhård. Google släpper Nexus, HTC lanserar nya modeller och många kommer förstås att byta till S4 när den kommer. Det är så vi fungerar. Själv är jag dock så nöjd med min S3 att jag lär ha den i flera år framöver.

En riktigt, riktigt bra telefon och underhållningsmaskin.