onsdag 26 november 2014
Pressat Sony fokuserar på PlayStation
Sony är ett bolag tyngt av förluster. Så har det varit under lång tid. Tusentals har fått gå från sina jobb, företaget har omstrukturerats och sjuka grenar kapats.
Nu meddelas att Sony kommer skära i sitt TV- och smarttelefonutbud. De satsar nu på att göra en vinst på dessa verksamheter, inte att öka i marknadsandelar. Vi kan således räkna med färre modeller, färre sålda exemplar men förhoppningsvis en vinst på varje såld produkt.
Sonys TV-apparater har länge varit ett sorgebarn. Att deras Xperia-telefoner säljer så pass dåligt som framgått i de senaste kvartalsrapporterna är dock lite förvånande givet hur pass bra Sony har lyckats utveckla dem modell för modell. De tillhör i dag marknadens absolut bästa, men uppenbarligen har det inte uppfattats så av konsumenterna som håller sig till Apple och Samsung.
En del av företaget som dock är hälsosam är divisionen som PlayStation ingår i. Här planerar Sony att satsa. PlayStation 4 har slagit säljrekord och drar in mycket pengar just nu (som dock försvinner i de svarta hål som skapas av andra förlusttyngda verksamheter i bolaget). Denna verksamhet ska växa med 25 procent under de kommande tre åren, hoppas Sony.
Sony tänker också satsa på "personlig TV" med tjänsten PlayStation Vue samt film- och musiktjänster. De är alltså ute efter de abonnemangsavgifter som många i dag betalar till Netflix, Viaplay och Spotify. Här finns ansenliga belopp att hämta.
Under nästa år väntas vi se en lansering av VR-hjälmen Project Morpheus. Om den blir en succé kan Sony tänkas räkna in en hel del pengar även därifrån, och månne knyta några av sina andra tjänster till den.