tisdag 11 november 2014

Nintendo och arrogansen


Enligt Nintendos Shigeru Miyamoto är andra spelföretag tråkiga. Han tycker att vad de sysslar med visserligen är vettigt ur ett ekonomiskt perspektiv, men att det inte leder utvecklingen framåt. Det gör å andra sidan Nintendo, förklarar Miyamoto i en intervju i The Telegraph.

Det kan tyckas lite märkligt att detta kommer från en toppföreträdare för ett företag som just släppt Mario Kart 8, snart släpper ännu ett Super Smash Bros. och för ett år sedan gav oss ännu ett Super Mario.

Nå, Nintendos ledning har aldrig gjort sig känd för sin ödmjukhet. Dåvarande Nintendo-bossen Hiroshi Yamauchi gjorde sig känd för många ökända citat. Inför Microsofts release av Xbox påstod han att "det finns många i industrin som inte vet någonting om spel, särskilt ett stort amerikanskt företag", en uppenbar passning till Microsoft.

I slutändan sålde Xbox något bättre än Nintendos egen Gamecube, drog igång onlinerevolutionen på konsol på allvar och levererade genredefinierande Halo.

2004 hävdade den nuvarande chefen Satoru Iwata att "kunderna vill inte ha onlinespel". Samma år påstod Yamauchi att "kunder är inte intresserade av stora spel med högupplöst grafik och episka historier". Givet vad som säljer bäst på topplistorna kan man säga att han hade fel.

Nintendo of Americas Reggie Fils-Aime var kaxig inför lanseringen av Wii U. Han hade svårt att se hur någon spelare skulle kunna välja en annan plattform när både Nintendos exklusiva spel och de stora tredjepartsspelen skulle komma till Wii U. Det dröjde dock inte många månader innan tredjepartsstödet föll ihop fullständigt. Lanseringen av Watch Dogs nu i november kan bli den sista AAA-lanseringen till formatet.

Vi var många som häpnade när en anonym tredjepartsutvecklare berättade om hur deras feedback togs emot under utvecklingen av ett spel till Wii U. När samtalet kom till onlinestrukturen och utvecklaren ständigt hänvisade till Microsofts och Sonys lösningar blev svaret att de inte förstod vad utvecklaren menade. Ingen i Nintendos team hade använt Xbox Live eller PlayStation Network.

Miyamoto har för övrigt också uttryckt "obehag" över Virtual Reality och det var så sent som 2013 som han förklarade att Nintendo kunde börja satsa på online för nu hade de sett att många var uppkopplade.

Nintendo skiljer ut sig genom sin arrogans och genom en tonårings envishet att inte ta intryck av världen utanför. Medan Microsoft och Sony prisar varandra så fort de får chansen numera, står Nintendo vid sidan om med hakan i vädret. Som om det vore 1990.

I intervjun i The Telegraph förklarar Miyamoto att han aldrig sett spelmediet som en plattform för historieberättande. Det perspektivet har han förstås all rätt att ha, och det är klart att det måste finnas plats för alla sorters spel och upplevelser, men att påstå att resten av spelbranschen är "tråkig" bara för att den inte ser ut precis som Miyamoto och Nintendo önskar, är dumheter.

Har Miyamoto ens spelat The Last of Us? Eller BioShock Infinite? Spelbranschen har aldrig varit så bred och har aldrig satt kvalitetsribban så högt som just nu. Eftersom Nintendos ledning visade sig helt obekant med vad Xbox Live och PSN är, om vi får tro den anonyme utvecklaren, betvivlar jag att Miymoto ens spelat särskilt många spel på andra plattformar.

Det växer mossa på Nintendos kontor. Och, som det verkar, även på delar av dess ledning.