måndag 15 december 2014

Kina-lansering för PS4 och PS Vita i januari

Microsoft var i september först ut att officiellt lansera sin konsol i Kina efter att förbudet mot spelkonsoler lyfts. Enligt uppgift ska de ha lyckats sälja runt 100 000 konsoler under första veckan på marknaden.

Nintendo har sagt att de inte har några planer på att lansera Wii U i Kina. Sony, däremot, har inlett ett samarbete med Shanghai Oriental Pearl Group Co. (上海東方明珠集團有限公司) inför lanseringen av PlayStation 4 på kinesisk mark.

Nu har vi även fått ett lanseringsdatum: den 11 januari 2015 lanseras både PS4 och PS Vita i Kina. PS4 kommer säljas till det rekommenderade priset 2 899 RMB, märkbart mindre än de 3 699 RMB som Microsoft tar betalt för Xbox One, och PS Vita landar på 1 299 RMB. Det är ungefär samma pris som i Sverige.

Att lansera en konsol i Kina är ingen enkel procedur. Dels måste produkterna leva upp till regeringens standarder på alla plan, men landets omfattande censur reser frågetecken kring vilka spel som kan komma att vägras lansering. Hur hård kommer regimen att vara?

Detta blir ett test på flera sätt. Dels ska Sony och Microsoft lyckas övertyga kineser, vana vid grattisspel och piratversioner, att betala hundratals RMB för spel. Dels måste de lyckas ducka under censurens radar i spelutvecklingen.

Om den kinesiska marknaden mot förmodan skulle bli viktig framöver, kan man tänka sig spel som gjorts om och anpassats specifikt för denna marknad. Precis så som sker i Hollywood just nu. Känsliga delar plockas bort, eller manus anpassas med den kinesiska censuren i åtanke.

Det vore en olycklig utveckling. Men vi ska nog inte överdriva riskerna. Det förutsätter ju till att börja med att Kina de facto bli en stor spelmarknad. Det räcker inte att bli halvstor. Kina skulle närmast behöva ta över Japans roll för att västvärldens utvecklare skulle anpassa sig efter censuren i syfte att få in en fot. Där är vi definitivt inte ännu.

Räcker det med en drake för att sälja PlayStation-konsoler till kineserna?