måndag 1 december 2014

Blir denna jul vändningen för Wii U?


En artikel i Fortune, i vilken den ökände analytikern Michael Pachter citeras, hävdar att den juhandel som nu kommit igång kan bli den starkaste för Nintendo på flera år. Det låter ju hoppingivande. Men vad betyder det, egentligen?

Julen är normalt Nintendos tid på året. Även när Wii hade svagare perioder såg vi ständigt en comeback som hette duga i november och december. För Wii U har det inte sett ut så. Nintendos konsol nådde bara 890 000 sålda under sin lanseringsperiod i USA (varav 460 000 i december  2012, jämfört med 1,4 miljoner för Xbox 360) och fick duktigt med stryk för ett år sedan då Wii U inte bara akterseglades av nya PlayStation 4 och Xbox One, utan åter igen av de gamla trotjänarna PlayStation 3 och Xbox 360. Det sistnämnda måste anses vara lite pinsamt, i synnerhet som Nintendo släppte Super Mario 3D World för att boosta julhandeln.

I år är det åter igen spelen som ska få barnfamiljerna att välja Wii U framför PS4 och Xbox One. Och visst finns det skäl att välja Nintendos konsol i år. Sedan den förra julhandeln, som måste ha varit en stor besvikelse, har bland annat Donkey Kong Country: Tropical Freeze, Mario Kart 8 och Super Smash Bros. for Wii U lanserats. Åtminstone de två sistnämnda är riktiga killer apps (det hyllade Bayonetta 2 är ingen systemsäljare).

Vi vet att Mario Kart 8, som bundlas med konsolen, haft en effekt på försäljningen. Men även om Wii U ligger på en högre nivå i år än samma tid i fjol (det går å andra sidan knappast att sjunka lägre), blev den skjuts uppåt som kartspelet bidrog med i maj och juni kortvarig. Vi ser den inte längre.

Enligt Nintendos marknadsföringschef Scott Moffit har spelförsäljningen ökat med 84 procent under året (säkerligen tack vare Mario Kart 8). Nu är det i stället Super Smash Bros. som ska ge nästa stora rekyl. Av förbokningarna att döma ser försäljningssiffrorna ut att bli bra.

Ser vi Wii U som en isolerad plattform skulle jag kunna köpa att Wii U kommer att sälja väldigt bra denna jul. Men då glömmer vi hur konkurrensen ser ut. PS4 och Xbox One har hunnit växa på sig under ett år nu. Spelen har börjat komma.


Tittar man runt på spelforum, både svenska och utländska, spiller de över av kärlek till Nintendos konsol. Men för den vanlige konsumenten som letar efter ett prisvärt alternativ att stoppa under granen till brodern, sonen eller sin partner bjuder Sony och Microsoft på svårslagna erbjudanden. Wii U ligger fortfarande ganska högt i pris för att vara en betydligt svagare konsol utan den där omedelbara attraktionen som Wii hade i sin rörelsekänsliga kontroll.

Det Nintendo saknade i fjol men som de har i år är ett gäng riktigt bra spel. Men Wii U är på grund av obefintligt tredjepartsstöd en väldigt smal plattform. Den stora frågan är alltså om Nintendos egna varumärken är tillräckligt starka för att få köparna att titta bort från spel som GTA, Assassin's Creed, Call of Duty, Far Cry och Dragon Age.

Så för att svara på den fråga som ställs i rubriken: Min gissning är nej. Även om Wii U med all säkerhet kommer att ha en betydligt trivsammare jul än för ett år sedan.

Relaterat:
Vem vinner julhandeln?