torsdag 19 februari 2015

The Order: 1886 får svalt mottagande


Det hypade exklusiva actionspelet till PlayStation 4, The Order: 1886, som släpps i morgon, har fått minst sagt medelmåttiga betyg från i stort sett alla seriösa spelmedier. Detta var nog inte riktigt vad Ready at Dawn hade hoppats på. Men de kanske kände det på sig.

IGN ger spelet 6,5/10, Videogamer 6/10, Gamespot 5/10, Polygon 5,5/10 och Eurogamer delar inte ut betyg längre men är inte nådiga i kritiken mot spelets frikostiga mellansekvenser, instängda miljöer, QTE och klumpiga spelmekanik.

Av det jag sett hittills tycks recensenterna vara tämligen eniga om vilka problem som The Order: 1886 dras med: det är helt enkelt efter sin tid rent speltekniskt, ger inte spelar några val, bjuder på föråldrat stridssystem och är dessutom alldeles för kort.

Grafiskt tycks spelet vara ett underverk. Men det hjälper ju inte när resten fungerar så pass dåligt. Tråkigt, även om jag inte är jätteförvånad. Jag "förutspådde" faktiskt detta inser jag när jag tittar tillbaka i en bloggpost från den 7 januari.

Jag planerar att köpa det i alla fall. Måste ha något nytt att spela nu. Annars sitter jag snart där med The Last of Us igen.

Men mina förväntningar, som gick upp ett snäpp efter de senaste släppta trailrarna, har åter mildrats.