söndag 10 maj 2015

Galaxy S6 - en månad senare


Många produkter kan ge ett nyhetens behag som sedan avtar ganska snabbt. Hur är det med Samsung Galaxy S6?

Jag har nu haft min Galaxy S6 i en månad och använt den en hel del. I huvudsak kvarstår mina åsikter om telefonen. Den är den bästa som Samsung har tillverkat hittills.

Alla är inte lika imponerade av den efter fyra veckors användning - Forbes har en del invändningar mot både design och mjukvara (att klaga på att telefonens aluminiumsidor tar skada är dock fånigt, det beror förstås på hur man handskas med sin telefon. Dessutom finns utmärkta skal och flip covers).

Batteritiden är faktiskt bättre än vad jag först fick intrycket av, och när jag stängde av roaming på min utlandsvistelse nyligen höll batteriet riktigt bra. Men så är jag en så kallad "light user", det vill säga inte den som sitter i timmar och spelar på telefonen.

Det är uppenbart att Samsung är ute efter Apples kunder. Därför valde de en lyxigare design, nedprioriterade batteritiden (Iphone-kunderna är vana vid att jaga eluttag) och valde också att ta duktigt betalt för den. Huruvida detta får Apple-vana kunder att hoppa över till andra sidan återstår att se.

Skärmen är fantastisk. Men mest imponerad är jag av kameran. Den ger helt otroliga bilder och minskar helt klart behovet av att släpa med en klumpigare kamera när man är på resa.

Nu ser jag fram emot flera års användning med min Galaxy S6.