fredag 22 maj 2015

Därför blev Sonic Boom så dåligt


Sonic Boom till Wii U och Nitnendo 3DS blev ett av de sämsta Sonic-spelen någonsin. Och det vill inte säga lite, konkurrensen är nämligen hård.

I detta YouTube-klipp ges en förklaring till varför det blev som det blev. Utvecklarna Big Red Button var på god väg i utvecklingen till de nya kraftfulla konsolerna när utgivaren Sega slöt ett avtal med Nintendo som gjorde Sonic Boom exklusivt för Nintendos konsoler. Plötsligt tvingades Big Red Button nedgradera spelet till en svagare hårdvara med allt vad det innebar.

Den första trailern visade ett rätt snyggt Sonic-spel. Men det drevs alltså inte av Wii U-hårdvara, vilket förklarar varför det färdiga spelet ser så mycket sämre ut.

För att göra situationen ännu värre tvingade Sega utvecklarna att släppa spelet som planerat utan att ge det den extra tid som hade behövts för att anpassa det till Wii U. Ett misstag som Sega tycks begå om och om igen.

Detta kan inte helt förklara den usla karaktärsdesignen, varför spelet är fullt av buggar eller varför karaktärerna pratar oavbrutet.

Sonic Boom hade förmodligen aldrig blivit ett bra spel. Men kanske hade det åtminstone inte blivit en komplett katastrof om Big Red Button fått mer tid på sig att anpassa det till Wii U. Eller om det släppts som planerat till PC, Xbox One och PS4.