tisdag 4 augusti 2015

Microsoft visade nya spel och en Halo-Xbox på Gamescom


I eftermiddags svensk tid höll Microsoft sin show på Gamescom. De sparade inte på krutet utan visade massor av kommande spel till Xbox One och Windows 10, både exklusiva och multiformatsspel, och pratade om shareplay och crossbuy mellan de två plattformarna. Men i spelväg var det inte mycket som överraskade.

Phil Spencer hade lovat ett helt nytt spel som inte fick plats på E3. Jag antar att det var Halo Wars 2 han avsåg. Utannonseringen av Halo Wars 2 var ren fanservice. Definitivt en överraskning, även om rykten har cirkulerat. Spelet släpps först i slutet av 2016.

We Lucky Few (trailer), som utspelas i ett futuristiskt Storbritannien på 60-talet, såg spännande och annorlunda ut. Vi fick även se en trailer med gameplay för Scalebound. Det släpps exklusivt till Xbox One i slutet av 2016.

Äntligen har vi fått ett datum för Quantum Break. Det släpps till Xbox One den 5 april 2016. Av det vi fick se i den nya trailern blev jag inte imponerad. Jag börjar bli alltmer tveksam inför vad Remedy har kokat ihop. Jag vill tro på dem efter det fantastiska Alan Wake, men inget av det de visat upp hittills har lyckats övertyga mig. Quantum Break ser helt enkelt inte särskilt bra ut på någon punkt. Jag hoppas att jag har fel.

En ny trailer för det efterlängtade Crackdown 3 visades också. Spelet ska släppas under 2016. Och så fick vi förstås se lite mer av Forza Motorsport 6, som släpps den 15 september. Mycket fokus låg på regneffekter, men efter ett grafiskt underverk vid namn Driveclub kändes denna trailer varken särskilt cool eller spännande. Forza 6 lär bli ett bra spel, men något direkt nytt verkar det inte erbjuda.

Givetvis fick vi även se en hel del från Halo 5: Guardians. Mycket multiplayer blev det. Och, förstås, en specialdesignad Xbox One-konsol med Halo 5-tema. Riktigt snygg, om du frågar mig. Konsolen släpps den 20 oktober och innehåller en kod för att ladda ned spelet som släpps en vecka senare.

Summa summarum ett stabilt Gamescom av Microsoft, men deras show på E3 var bättre.