Det går bra för PlayStation 4. Detta har ni säkert hört förut. I Sonys senaste delårsrapport framgick att PlayStation är inne i en väldigt positiv trend. Under det senaste kvartalet såldes det fler PS4+PS3-konsoler än det såldes Xbox 360, Xbox One, Wii U, Wii och 3DS-enheter tillsammans.
Så ser marknadsdominans ut. I Europa har Sony uppåt 90 procent av den stationära marknaden i vissa regioner. Direkt ohälsosamt för konsumenterna, skulle nog vissa hävda. Men hittills har vi inte sett några tecken på hybris från Sony. Inte den här gången.
På intäktssidan ser vi samma trend. Nedanstående diagram (klicka på det för större bild) visar hur Sonys (blå), Microsofts (grön) och Nintendos (röd) intäkter från konsolförsäljning sett ut mellan 2009 och 2014. Nintendo hade en klart fallande trend långt innan Wii U utannonserades. Wii peakade runt 2008 och därefter föll försäljningen kraftigt. Microsoft såg sina intäkter öka när Kinect lanserades 2010 och Sony hade ett helt OK slut för PS3 vilket gav en bra övergång till den Eriksgata som PS4 nu åker på.
För Nintendo är det tydligt att Wii U dragit ned både intäkter och vinst sedan den lanserades. Det tog Nintendo ungefär två år att få realistiska förväntningar på sin plattform. Sannolikt har de just sålt slut på det lager de tillverkade för att möta de första oerhört högt satta säljmålen för 2013. Om nästa plattform väntar runt hörnet och visas upp redan på E3 2016 betyder det att det nog inte kommer tillverkas så många fler Wii U-konsoler.
Nintendos intäktstrend är tydlig. Sonys likaså.
En orsak till framgången på intäktssidan är att Sony har lyckats hålla priset uppe på PS4 i snart två år. Historiskt har både Sony och Microsoft sänkt priset efter en tid. Nintendo lyckades ligga kvar på lanseringspriset för Wii under flera års tid. Det fanns förstås inget skäl att sänka det när efterfrågan översteg tillgången. Sony är i samma situation nu. Så länge PS4 säljer bäst i Nordamerika, trots att Xbox One nu faktiskt är billigare, finns det ingen anledning att sänka priset. Därmed ligger de kvar på 399 dollar och erbjuder attraktiva bundlingar.
Noterbart i diagrammet ovan är att även Microsoft hade ett bra 2014 sett till intäkter. Det är ju inte hela sanningen om en produkts situation på marknaden - i slutändan är det vinsten som räknas - men det visar på en efterfrågan. Xbox One befinner sig i nuläget i ett förhållandevis gynnsamt läge med ett pris som inte längre avskräcker och höstens starkaste lineup av exklusiva spel.
Om det räcker för att Microsoft åter ska slå Sony i Nordamerika i november och december återstår att se. Ett resonemang kring detta har jag utvecklat i en annan bloggpost.