torsdag 6 augusti 2015

Phil Spencer: Xbox behöver mer bredd


Ända sedan starten har Xbox varit synonymt med action, racing och FPS. För mig tog Xbox över tronen som den bästa racingplattformen från Dreamcast med Project Gotham Racing och Forza Motorsport, alla tredjepartstitlar och marknadens bästa handkontroll anpassad för racing.

Andra genrer har dock inte varit lika framstående, och detta tycks Xbox-chefen Phil Spencer vara medveten om. I en intervju med Gamespot säger Spencer att Xbox har väldigt många actionspel i tredjepersonsperspektiv och att det finns en del jobb att göra för att öka bredden.

Spencer tar Brothers: A Tale of Two Sons som ett exempel på ett spel med en annorlunda kontroll. I spelet styr man de två bröderna med en varsin styrspak. Förvirrande till en början, men helt naturligt efter ett tag.

Det är lätt att hålla med om att Xbox som plattform skulle behöva bli bredare. Till Xbox One är det en hel del på gång som sticker ut lite grand - som Sea of Thieves, Halo Wars 2 och Scalebound - men Xbox har inget exklusivt plattformsspel.

Jag saknar dessutom något som Nintendo länge gjort men även Sony försökt sig på - ett exklusivt kartspel. Hur kul vore det inte om Microsoft lät utveckla ett eget kartspel med en massa välkända karaktärer från Rares spel, Halo, Gears of War och många andra. Det vore riktigt kul och en potentiell succé.

Samtidigt är ju frågan om mångfald intressant just därför den aldrig ställs till Nintendo, vars utbud är minst lika enahanda som Microsofts men å ett annat håll. Att Phil Spencer ändå lyfter spörsmålet och kallar den en fråga för hela branschen, är positivt.