torsdag 25 augusti 2016

Bron den bästa svenska serien?


Jag är lite sen när det gäller att ta till mig nya serier. De är vanligtvis inte nya längre när jag bestämmer mig för att se dem.

Nyss avslutade jag tredje säsongen av Bron, den hyllade dansksvenskproducerade kriminalserien. Jag blev positivt överraskad. Inte bara av den höga kvaliteten utan också av att serien blev bättre för varje säsong.

Visserligen är Sofia Helins karaktär Saga Norén (länskrim Malmö!) en onödigt övertydlig aspergerkaraktär, och serien lider av samma hittepå som alla polisserier när det kommer till hur polisen egentligen arbetar. Men det må vara hänt. Det ska trots allt vara underhållning i första hand.

Bron är faktiskt en av mina favoriter bland svenska serier. Någonsin. Den är bättre än det mesta i krimgenren som importeras från USA och Storbritannien.

Bron når inte riktigt Graven eftersom denna serie, som nu har över 10 år på nacken, har ett mästerligt karaktärsgalleri där snart sagt alla har ett djup. Men manuset och dialogen är i toppklass.

Hatten av, således.

Nu planeras för säsong 4, som enligt manusförfattaren Hans Rosenfeldt blir den sista. Premiär blir först våren 2018. Det är lång tid kvar. Kanske borde jag ha väntat lite till innan jag kollade in Bron.

Alla tre säsonger finns på SVT Play.