måndag 29 september 2008

Mordförsöket på Hitler ur amerikanska ögon

När jag hörde att Tom Cruise skulle spela greve Claus von Stauffenberg i en ny film om de sammansvurnas försök att döda Hitler och ta makten i Tyskland 1944 blev jag genast skeptisk. Allvarligt... Tom Cruise?! Han passar i Mission: Impossible, men som tysk officer i Hitlers Tyskland...? Nja.

Det har gjorts filmer i ämnet förr. Attentatet mot Hitler (originaltitel Operation Valkyrie) med Sebastian Koch (Djävulens arkitekt, De andras liv) i rollen som Stauffenberg kom 2004. Filmen var såvitt jag kunde bedöma historiskt korrekt på många sätt och Koch är en utmärkt skådis, men tempot var för långsamt och filmen blev alldeles för platt och oengagerande - ett rejält misslyckande med tanke på ämnet.

Desto mer action utlovas i amerikanska Valkyrie. Mitt problem är att jag inte gillar att se tyskar bräka på amerikanska, särskilt inte när det rör sig om historiska figurer. Det tar bort stämningen helt. Nu försöker man uppenbarligen kompensera detta med många explosioner och massor av hakkorsflaggor.

En fartfylld resa ser det ändå ut att bli att döma av trailern. Om man nu bara står ut med språket. Det kommer väl en tyskdubbad version vad det lider...