Olivier Comte, ansvarig för försäljning, utgivning och marknadsföring hos spelutgivaren Namco Bandai, hävdar att kunderna förlorat förtroendet för Nintendos mjukvara till Nintendo DS och Wii. Detta är en följd av den alltför låga kvaliteten på spelen, förklarar han.
"Den genomsnittliga kvaliteten på ett spel till Wii och [Nintendo] DS är riktigt, riktigt dålig", tycker Comte. Ett skäl till kollapsen är piratkopieringen till framför allt Nintendo DS, tror han.
Comte har både rätt och fel. Det säljs många spel till både Nintendo DS och Wii. Men det är främst Nintendos egna spel som säljer, inte tredjepartstillverkarnas. Det finns därför skäl att tala om "kollaps" ur Namco Bandais och andra utgivares perspektiv. När Sega släpper ett actionspel till Wii säljer det i ynka 35 000 exemplar. Ett liknande spel når minst flera hundratusen sålda ex på Xbox 360 eller PlayStation 3. Om inte mer. Det är inte konstigt att utgivare snörper på näsan.
Nintendo hade liknande bekymmer med både Nintendo 64 och Gamecube. Skillnaden då var att de även fick stryk av konkurrensen i hårdvaruförsäljningen. Nu dominerar de inte bara den portabla utan även den stationära marknaden på ett sätt vi inte har upplevt sedan PlayStation tog världen med storm på 1990-talet. För Nintendos del finns det alltså inget större skäl till oro. Folk köper deras konsoler oavsett vad Namco Bandai och andra utvecklare har att invända mot spelutbudet. Att varje Xbox 360- och PlayStation 3-spelare har fler spel till sina konsoler än den genomsnittlige Wii-spelare kan nog Nintendo leva med.