I morgon den 4 november inleds ett nytt kapitel i Microsofts historia när rörelsesensorn Kinect lanseras till Xbox 360 i USA. Det är Microsofts starkaste marknad. Om Kinect inte lyckas slå igenom här, kommer den inte att göra det någon annanstans heller. Mycket pengar står givetvis på spel för mjukvarujätten. Men med Kinects öde avgörs även hur länge vi spelare kommer att sitta med en Xbox 360 i våra vardagsrum.
Maskinen har varit en framgång och har under snart fem år sålt närmare 45 miljoner exemplar världen över. Föregångaren Xbox lyckades sälja runt 25 miljoner på fyra år innan den, hastigt och olustigt, togs av daga för att bereda plats för uppföljaren. Siffrorna är dock långt sämre än för Wii och endast marginellt bättre än för PlayStation 3, som bit för bit äter sig ikapp. De båda konsolerna har i princip legat jämsides sedan Sonys konsol lanserades (sett till avståndet som Microsoft hunnit bygga upp tack vare en tidigare release). Sedan lanseringen av PS3 Slim och en prissänkning har försäljningen för Sonys maskin tagit fart. Microsoft har sett en liknande positiv utveckling sedan den nya mindre Xbox 360 lanserades.
Nu går spelkriget in i en ny fas. Sony har redan lanserat Move, som sålt riktigt hyggligt men förmodligen inte lockat så många att även köpa en PlayStation 3. Microsoft ska nu svara genom lanseringen av Kinect. Förhandsintrycken har varit ganska negativa från tyckare och spelmedia, precis som de var initialt när Nintendo visade Wii, men dessa har mötts av rapporter om ett högt antal förhandsbokningar. En liten obetydlig men ändå intressant indikator i Sverige är att Kinect gått från att knappt vara bland de tio mest förhandsbokade produkterna till Xbox 360 hos Webhallen till att nu vara den näst mest och den tredje mest förhandsbokade (stand alone respektive i bundle med en konsol).
Hur kommer det då att gå? Jag tror att Kinect kommer att ha en bra releasevecka i USA. Mycket tyder på bra försäljningssiffror i början. Huruvida detta håller i sig hela vägen fram till jul återstår att se, men räkna med att Microsoft har mycket krut kvar av de över tre miljarder kronorna som ryms i marknadsföringsbudgeten. Målet är givetvis väldigt många Kinect under julgranen i år.
Om Kinect inte blir den succé som Microsoft hoppas på, kommer det att få tydliga konsekvenser för Xbox 360. Konsolen firar fem år nu i november och har bränt det mesta av sitt krut med spelreleaser som Halo 3, Fable II och III, två Gears of War, Halo: Reach samt två Mass Effect. Visst, vi kommer att få se Mass Effect 3, Gears of War 3, Forza Motorsport 4 och ännu fler Halo. Men det mesta som kommer till Microsofts konsol framöver handlar om multiformatsspel som lika gärna kan spelas på PC och/eller PlayStation 3. Microsoft behöver Kinect för att inte bara hålla liv i sitt format utan också bredda basen. Blir rörelsesensorn en kommersiell framgång kommer det inte bara förlänga livet på Xbox 360 och erbjuda nya och udda spelupplevelser utan även påverka spelbranschen på ett fundamentalt sätt framöver. Om det är bra eller dåligt kan diskuteras.