måndag 1 november 2010

Spelet som räddade Xbox

Ett spel kan betyda så mycket. Ett enda spel kan betyda skillnaden mellan succé eller fiasko för en hel konsolsatsning. För Microsoft har inget spel varit viktigare än Halo: Combat Evolved (eller bara Halo, som Bungie faktiskt ville kalla det och som alla i dag kallar det) 2001. Frågan är om sagan Xbox hade tagit slut där och då om inte Bungie producerat 00-talets bästa shooter?

Xbox hade problem i början, så betydande att den brittiska speltidningen Edge i nr 117 hade röntgenbilder av Xbox på omslaget med frågan "is it terminal?" och en artikel om Microsofts bekymmer med konsolen illustrerad av Xbox under operation och slutligen en omplåstrad Xbox i rullstol. Releasen blev ingen global succé. Egentligen var det bara amerikanerna som köpte den. I Japan lyckades Microsoft inte alls, efter en stillsam release dog intresset abrupt. Japanerna lockades inte det minsta av det väldigt amerikanska svarta monstret. Spelen betraktades som typiskt amerikanska (Halo var aldrig särskilt populärt i Japan). Det verkade finnas få skäl för japanerna att välja Xbox framför PlayStation 2. Även i Europa var tveksamheten stor.

Många misstag fick korrigeras på vägen och Microsoft var villiga att lära sig. Den stora handkontrollen som lanserades i väst ersattes sedermera med Controller S, som var identisk med den som japanerna spelat med från dag 1. Priset chocksänktes över en natt. Xbox kostade 5 000 kronor vid release i Sverige men blev efter runt en månad 1 500 kronor billigare - alla som köpt konsolen till fullpris kompenserades med en extra handkontroll och två valfria spel. Problemet var att det inte fanns så mycket att välja mellan. Förutom Halo var utbudet av lanseringsspel tämligen skralt.

Xbox var alltså för dyr när den släpptes. Det var en stor flaskhals. Ett annat problem var spelen. Hade inte Halo funnits, är det mycket osäkert om Xbox hade blivit något annat än ett mycket kostsamt och tidsbegränsat projekt från Microsofts sida. Om man tar en titt på spelutbudet under konsolen första år slås man av att det förutom Halo och Dead or Alive 3 var väldigt tunnsått med bra titlar. Project Gotham Racing var kul för oss som gillade Metropolis Street Racer till Dreamcast och som lanseringsspel sålde det riktigt hyggligt. Men det var inte ett spel som skulle få någon att välja Xbox framför PlayStation 2. Och enda skälet att köpa Oddworld: Munch's Oddysee var i ärlighetens namn de sanslöst vackra mellansekvenserna (det var en rätt fin saga).

Många var ytterst skeptiska till själva idén att Microsoft skulle lansera en spelkonsol. Vad hade ett mjukvaruföretag som gett oss Windows och Excel i spelindustrin att göra? Beslutet att inte använda Windows OS i maskinen utan satsa på att göra Xbox till en renodlad spelkonsol var viktigt för att visa att Microsoft menade allvar. Andra var uppriktigt oroade över att Microsoft helt enkelt skulle förstöra spelindustrin genom ren ekonomisk styrka. Sådana diskussioner fördes i speltidningar och på Internet när Xbox var på väg att bli verklighet. Microsoft hade inte särskilt många fans där och då, milt uttryckt. Med detta i åtanke har företaget gjort en lång vandring från föraktad utböling till respekterad aktör i spelindustrin.

Nu vet vi att många farhågor föll platt. Det Microsoft dock lyckades göra med sin feta plånbok var att hålla Xbox flytande trots de miljardförluster konsolen gav. Företagets första spelkonsol var ingen vinstmaskin. Men Microsoft såg, lärde sig och tog många lärdomar med sig till skapandet av Xbox 360 (säker hårdvara hörde tydligen inte dit). Men hur hade det sett ut om Xbox vid lanseringen inte hade haft Halo vid sin sida? Ingen kan säga säkert, men vi vet att Xbox inte hade sålt lika bra. Många av oss hade vänt oss till PlayStation 2 eller inväntat Gamecube i stället. Kanske hade Microsoft kallat Xbox för ett misslyckat projekt och tackat för sig. Det i sig hade gjort att vi i dag inte nått lika långt med onlinespel som vi har tack vare Xbox Live. Microsofts intåg på spelmarknaden har haft stora effekter på den. Men på helt andra sätt än vi trodde 2001.

Läs intervjun med Ed Fries, en av arkitekterna bakom Xbox, hos Develop.

Den mest vågade Xbox-prototypen blev aldrig verklighet.
Den blev för mycket även för teamets mest våghalsiga medarbetare.