En hårdvaruanalytiker har plockat isär Kinect för att ta reda på hur mycket varje komponent kostar och därmed fastslå hur mycket produkten egentligen kostar. Detta skulle ge en indikation på hur mycket Microsoft tjänar på varje såld Kinect. De säger att de säljer den till vinst, men har inte avslöjat hur stor den är per enhet.
Slutsatsen är att komponenterna totalt endast kostar 56 dollar. Det skulle ge en marginal på nästan 100 dollar eftersom Kinect (och ett spel) kostar 149 dollar i butik (och 1 490 kronor i Sverige). Riktigt så enkelt är det förstås inte.
Det går givetvis inte att avgöra en vinstmarginal endast utifrån komponenternas kostnad. Maskinen ska sättas ihop, paketeras, fraktas, marknadsföras och säljas. Allt detta kostar pengar och alla mellanhänder ska ha betalt längs vägen. Microsoft har som bekant lagt 500 miljoner dollar bara i marknadsföringsbudgeten för Kinect. I princip kan man således säga att vi konsumenter får vara med och betala för att Microsoft lägger ned pengar på att sälja den till oss. Så är det förstås inom alla tänkbara branscher. Det är konsumenterna som betalar för reklamen i slutändan. Att beskylla Microsoft för att ta ut ett överpris på Kinect förefaller dock långsökt - jag tror inte att marginalen är särskilt stor. Vi ska dessutom vara medvetna om att ett av världens mest hippa och omtyckta företag - Apple - gör en vinst på flera tusen kronor per såld iPhone. På tal om överpris, då...
Den slutsats som dock kan dras från detta, är att det rimligen finns utrymme för Microsoft att sänka priset på Kinect framöver. När marknadsföringen har kommit in i ett mer normalt skede och när produktionskostnaderna gått ned (vilket de alltid gör) kommer möjligheten att finnas för Microsoft att sälja Kinect till ett lägre pris. Det är ingen orimlig gissning att detta kommer att ske redan under nästan år. Det höga priset är redan en flaskhals. Många är sugna på Kinect men är lite tveksamma till att köpa den på grund av priset. När det initiala intresset har lagt sig, kan Microsoft behöva pusha sin produkt ytterligare med hjälp av en prissänkning. Ännu viktigare blir det emellertid att se till att det kommer fler bra spel som använder Kinect. Många har blivit positivt överraskade av rörelsesensorn, men för att hålla i längden behövs mer än enkla partyspel.