I takt med att många gamla klassiker blir tillgängliga för nedladdning på Nintendos, Sonys och Microsofts respektive onlinetjänster uppkommer frågan varför utvecklarna inte försöker förnya koncepten och släppa helt nya spel till fullpris. Inte minst gäller detta Sega, som har en bred portföljd av klassiker som borde kunna förnyas och släppas till en ny generation spelare.
Jo, Sega har gjort vissa mindre lyckade försök. De följde upp Dreamcast-spelet Jet Set Radio med Jet Set Radio Future till Xbox. Ett spel som bara vara bättre på en punkt, den rent grafiska. I övrigt var originalet bättre på alla punkter. Allt som hade behövts för att överträffa originalet var att förändra vissa korkade inslag i kontrollen samt slänga in ett gäng nya banor och utmaningar. Inte att ta bort tidspressen, själva grunden för att Jet Set Radio blev den hetsigt roliga spelupplevelse den blev. Konceptet var det ju inget fel på, varför ändra det?
Sedan har vi Saturn-spelet NiGHTS, en klassiker som ligger de flesta gamla Sega-spelare varmt om hjärtat. 11 år efter originalet till Saturn släppte Sega NiGHTS: Journey of Dreams till Wii. Vad kunde vara bättre än att med Nintendos rörelsekänsliga kontroll styra sig genom detta drömlika äventyr? Mottagandet blev emellertid blandat och landade generellt kring 7/10. Vilket får sägas vara en besvikelse. Inte heller sålde det särskilt bra.
Försöken att följa upp det fantastiska Dreamcast-spelet Phantasy Star Online har inte heller varit lyckade. Episode II, III, IV och Phantasy Star Online Universe har släppts till bland annat Gamecube, Xbox och Xbox 360. Därtill har Sega även släppt portabla versioner. Men även här har resultatet varit sisådär. Det första Phantasy Star Online var banbrytande tack vare sina onlinemöjligheter. Det var faktiskt med en känsla av att skapa historia som jag traskade omkring i den vackra gröna världen i spelets början samtidigt som jag kommunicerade med en kompis med hjälp av textdialog. Uppföljarna har sett ungefär likadana ut. Sega behöver ta Phantasy Star till nästa nivå.
Crazy Taxi finns nu tillgängligt för nedladdning. Ja, originalspelet (med vissa smärre modifieringar). Även här är det svårt att förstå varför inte Sega tar grundkonceptet och släpper en modern version av Crazy Taxi. Förutom de två Dreamcast-spelen släppte Sega Crazy Taxi 3: High Roller till Xbox. Vilket inte utvecklade spelidén ett dyft. Vid det laget var originalet tämligen daterat. Spelidén är rolig, men den behöver givetvis utvecklas och förnyas i takt med att racingfantaster ställer allt högre krav. Lite nytänkande och galet underhållande spel som Jet Set Radio och Crazy Taxi samt episka Phantasy Star kan åter blomma till dagens konsoler. Tänk er vilka roliga extrafunktioner Jet Set Radio skulle kunna få med hjälp av Kinect, exempelvis.
Redan nästa år får vi se hur Sega har resonerat när det gäller en av spelserierna. Då ska nämligen Phantasy Star Online 2 släppas. Med tanke på hur styvmoderligt Sega har behandlat sina gamla klassiker har jag mina farhågor.