Jo, Sega har gjort vissa mindre lyckade försök. De följde upp Dreamcast-spelet Jet Set Radio med Jet Set Radio Future till Xbox. Ett spel som bara vara bättre på en punkt, den rent grafiska. I övrigt var originalet bättre på alla punkter. Allt som hade behövts för att överträffa originalet var att förändra vissa korkade inslag i kontrollen samt slänga in ett gäng nya banor och utmaningar. Inte att ta bort tidspressen, själva grunden för att Jet Set Radio blev den hetsigt roliga spelupplevelse den blev. Konceptet var det ju inget fel på, varför ändra det?
Sedan har vi Saturn-spelet NiGHTS, en klassiker som ligger de flesta gamla Sega-spelare varmt om hjärtat. 11 år efter originalet till Saturn släppte Sega NiGHTS: Journey of Dreams till Wii. Vad kunde vara bättre än att med Nintendos rörelsekänsliga kontroll styra sig genom detta drömlika äventyr? Mottagandet blev emellertid blandat och landade generellt kring 7/10. Vilket får sägas vara en besvikelse. Inte heller sålde det särskilt bra.
Försöken att följa upp det fantastiska Dreamcast-spelet Phantasy Star Online har inte heller varit lyckade. Episode II, III, IV och Phantasy Star Online Universe har släppts till bland annat Gamecube, Xbox och Xbox 360. Därtill har Sega även släppt portabla versioner. Men även här har resultatet varit sisådär. Det första Phantasy Star Online var banbrytande tack vare sina onlinemöjligheter. Det var faktiskt med en känsla av att skapa historia som jag traskade omkring i den vackra gröna världen i spelets början samtidigt som jag kommunicerade med en kompis med hjälp av textdialog. Uppföljarna har sett ungefär likadana ut. Sega behöver ta Phantasy Star till nästa nivå.

Redan nästa år får vi se hur Sega har resonerat när det gäller en av spelserierna. Då ska nämligen Phantasy Star Online 2 släppas. Med tanke på hur styvmoderligt Sega har behandlat sina gamla klassiker har jag mina farhågor.