fredag 7 oktober 2011

Apples framtid oklar

Steve Jobs har avlidit och sörjs enligt medierna "av en hel värld". Det visar vilken status både han och Apple har fått. Trots att företaget vuxit till ett monster har det lyckats bevara något slags undergroundstämpel mot "onda" jättar som Microsoft.

Jag tillhör inte en av de frälsta Appleentusiasterna. Jag tycker att de gör generellt sett bra produkter men att de tar alldeles för bra betalt för dem. Min överprissatta MacBook är jag jättenöjd med, iPoden fungerar sisådär och den iPhone 3GS jag ägde var den dyraste och mest avancerade telefon jag någonsin haft utan att imponeras av den. Jag utnyttjade helt enkelt inte alla de funktioner som telefonen erbjöd.

Apple gör användarvänliga produkter men inte minst i iPhone skyr de samtidigt allt vad valfrihet heter. Alla förväntas följa Apples egen mall, vilket stör mig.

Hur Apple kommer att påverkas av Jobs bortgång återstår att se. Han verkar ha haft en tämligen unik position i ett så stort företag. Kommer Apple att lyckas behålla samma status i framtiden? Kommer produkterna att vara lika eftertraktade? Hur pass visionärt kommer företaget att vara utan Steve Jobs?

En sak är säker: konkurrenterna väntar inte. Apple har i dag fått stenhård konkurrens av inte minst Samsung på både surfplatte- och mobilsegmentet. Alla stjäl av alla, vilket gör patentstriderna en aning fåniga. Vinnaren på konkurrensen är förstås kunden - i alla fall de kunder som inte är frälsta av endera varumärke utan förmår välja fritt.