måndag 5 november 2012

Dreamfall får en fortsättning

Ragnar Tørnquist, en av skaparna av The Longest Journey och Dreamfall: The Longest Journey, planerar en Kickstarter-kampanj för att få in pengar till en fortsättning av den älskade serien.

Tørnquist, som lämnade Funcom för att starta den egna studion Red Thread Games, har licensrättigheterna från Funcom att utveckla spelet. Nu fattas pengarna. Studion har fått pengar från norska filminstitutet som täcker en del av produktionen, men långt ifrån hela. Därför kommer de nu vädja till fansen av serien att ställa upp.

Jag spelade Dreamfall till Xbox och återvänder till det ibland (jag har skrivit en del om mina tankar om spelet här). Trots en del brister i kontroll och animationer är spelet fängslande och oerhört atmosfäriskt. Funcom arbetade uppenbarligen hårt med både story och miljöer och själva manuset utklassar det mesta vi sett i spelsammanhang. Vissa tekniska delar blev i stället lidande.

Funcom skapade en magiskt mysig värld (egentligen flera världar) som jag mer än gärna återvänder till. Tillsammans kan vi alltså finansiera spelet och se till att det blir verklighet.

Jag hoppas bara att det letar sig till konsol. Då kommer jag att stå långt fram i kön vid releasen.

En av många atmosfäriska miljöer i Dreamfall: The Longest Journey.