Jag har tidigare gjort överslagsberäkningar som tyder på att Wii U sålt i ungefär 80-100 000 enheter per månad i hela världen. Japan är lätt att följa eftersom vi får siffror vecka för vecka. För USA har vi fått inofficiella beräkningar och för Europa har vi bara fått siffror för enskilda länder (Frankrike, Storbritannien) och på basis av detta och hur Nintendoland, som medföljer varje Wii U Premium-konsol, har sålt försökt pussla ihop en trovärdig bild. Det visar sig att även dessa ganska pessimistiska beräkningar var i överkant.
Nintendo har endast sålt 90 000 Wii U i Japan, 60 000 i Nordamerika och ynka 10 000 i resten av världen (Europa och Australien). 160 000 konsoler på tre månader. Det är helt ofattbart uselt, särskilt av ett företag vars gamla trotjänare Wii nu har klättrat över 100 miljoner sålda ex (grattis till det). Faktum är att Wii U sålde sämre än gamla Wii under samma period. Wii mäktade faktiskt med 210 000 sålda ex.
Vi har sett en stadig nedgång månad för månad för Wii U under hela året. Under årets tre första månader såldes 390 000 konsoler. Det ansågs väldigt svagt, en tvärnit efter hyggliga lanseringssiffror i november och december. Under det senaste kvartalet når Nintendo alltså inte ens upp till hälften av detta. Bara en dryg miljon spel till Wii U har sålts totalt under denna tid.
Totalt har Nintendo sålt 3,6 miljoner Wii U. Det ursprungliga målet var att sälja 5,5 miljoner enheter den 31 mars. Det reviderades sedan till 4 miljoner, vilket alltså ännu inte nåtts.
Lyckligtvis för Nintendo går 3DS bättre, även om 1,4 miljoner sålda konsoler är inte heller det är anmärkningsvärt bra. Nintendo tjänar dock mer på varje såld 3DS nu än tidigare och det säljs duktigt med spel till formatet. Denna bärbara konsol är tillsammans med bra investeringar och fördelaktig yenkurs det enda som gör att Nintendo visar en vinst.
Kvartalsrapporten är en tydlig signal att återförsäljare som Asda gör helt rätt i att inte ha Wii U i lager. Den är dessvärre också en signal till tredjepartsutvecklare att de bör satsa på andra format eftersom de sannolikt aldrig kommer att tjäna några pengar på spel till Wii U.
Jag får tydliga Dreamcast-vibbar av det som nu händer Wii U. Då var Sega ett företag som tappat tredjepartsutvecklarnas förtroende och fick dra nästan hela lasset själva. Giganten Electronic Arts hade vänt dem ryggen. Andra utvecklares spel sålde dåligt. En ny maskin, PlayStation 2, var på väg att lanseras, vilket gjorde att konsumenterna höll i sina plånböcker.
Dreamcast hade ett försprång på Sonys maskin med ett drygt år i väst, men lyckades inte bygga upp en tillräcklig bas innan PS2-bomben briserade. Och de där spelen som skulle få alla plötsligt intresserade och rädda konsolen, spel som Shenmue och Phantasy Star Online, gjorde i slutändan ingen skillnad.
Nintendo är inte Sega. De är ett företag med solid ekonomi. Ett fiasko kommer inte att ruinera dem. Men Wii U ser alltmer ut som en Dreamcast - minus de där revolutionerande spelen.
Det ser mycket mörkt ut.