Redan kort efter releasen av PlayStation 3 började Sony titta på vad som gått fel. Detta avslöjade Mark Cerny nyligen i ett tal på Gamelab.
Cerny berättar bland annat att varken han eller hans medarbetare insåg konsekvenserna av att den ökända Cell-processorn i PlayStation 3 inte bara krävde oerhört mycket arbete av den som ville utveckla ett spel till konsolen utan också drev upp priset på maskinen till ohemula 599 dollar (i Sverige kostade PS3 tossiga 6 500 kr vid release).
Cerny jämför Cell med rubiks kub. Han och hans team var glada när de äntligen lyckats "knäcka koden" och att det innebar att de låg långt för alla tredjepartsutvecklare som skulle utveckla spel till konsolen framöver. Detta var förstås helt fel attityd, erkänner Cerny, men tillägger att "vi visste inte bättre då." Man kan lugnt säga att Sony inbjöd tredjepartsutvecklarna med armbågen. Följden blev två väldigt kämpiga år för formatet med enorma förluster.
Det är tydligt att Sony dragit många lärdomar av åren med PS3 när de utvecklat PS4. Efter att i två generationer ha levererat en avancerad konsol med en väldigt speciell arkitektur som sätter utvecklarna på prov, valde Sony den här gången att skapa en rättfram produkt som inte kräver att programmerarna avsätter ett helt år för att lära sig hårdvaran från grunden. PS4 är kort sagt enklare att arbeta med. Det gör den månne mindre exotisk och inte lika mystisk - PS4 har ingen ökänd Cell-processor. Men det är en mycket mer utvecklarvänlig miljö som Sony har skapat nu.
Xbox 360 var aldrig lika avancerad som PlayStation 3. Men trots detta blev den tredjepartsutvecklarnas favorit och måttstock. Vilket gjorde att Microsofts konsol i praktiken satte gränsen för hur snygga eller stora spelen kunde bli till PS3. Det är egentligen bara i förstapartsutvecklade spel som vi fått se PS3 skina. Multiformatstitlar har överlag varit bättre till Xbox 360.
I PlayStation 3 såg vi ett kompromisslöst och arrogant Sony, fullt av självförtroende efter sanslösa framgångar med både PlayStation och PlayStation 2. De tog både kunder och partners för givna. I PS4 ser vi ett betydligt ödmjukare företag, redo att lyssna och gå såväl utvecklare som spelare till mötes. Det ser ut att ha resulterat i en fantastisk produkt.
Det här gången är prissättningen rätt. Konsolen är lättprogrammerad. Independent-utvecklare kan publicera sina spel utan en utgivare i ryggen. Sony har samtidigt inte kompromissat med konsolens kapacitet utan satsat på rykande färskt GDDR5-minne. De kommer alltså även denna gång ha den mest kraftfulla konsolen, även om det inte brukar betyda något för försäljningen.
Med PlayStation 4 har Sony hittills gjort allt rätt. Men den har inte lanserats än. Ingen vet hur spelarna kommer att ta emot Sonys och Microsofts konsoler. Det finns inga givna framgångar. En sak är i alla fall säker: Sonys prekära ekonomiska läge gör att PS4 måste bli en framgång. Jag tror att Sony efter nästan sju år i Nintendos och Microsofts skugga kommer att återta tronen som marknadsledare.