Microsoft gjorde som bekant en historisk helomvändning i synen på DRM. Ingen vet hur det hade gått om de stått fast vid sina beslut och löpt linan ut. Men omvändningen var förmodligen, åtminstone kortsiktigt, ett bra beslut och tog luften ur den allra mest fräna kritiken mot plattformen.
Sedan dess har Microsoft även luckrat upp sin strikta policy mot independetutvecklarna. De kommer, precis som på PS4, få publicera sina spel på plattformen utan en extern utgivare. Mycket mer vill Microsoft inte säga i nuläget (nyheten läckte tydligen i förväg eftersom allt tyder på att Microsoft velat släppa denna bomb på Gamescom i augusti).
Även om vi inte vet alla detaljer ännu och det kan komma att finnas skillnader mellan Sonys och Microsofts lösningar för indieutvecklade spel, är det nu klart att Xbox One är en väldigt annorlunda konsol i dag jämfört med för bara sex veckor sedan. I positiv bemärkelse.
Skillnaderna mellan konsolerna har krympt. Nu har det även framkommit att ungefär hälften av det 8GB internminne som PlayStation 4 har, kommer att upptas av operativsystemet. Kvar till utvecklarna att använda blir 4,5 GB (plus 512 MB "flexminne"). Detta placerar PS4 väldigt nära Xbox One. Det är dock möjligt att Sony kan trimma ned den mängd minne som konsolens OS kräver under de kommande åren.
Allt detta betyder att flera av de uppenbara fördelar som gjorde PS4 till ett givet köp är eliminerade eller åtminstone kraftigt reducerade. Detta gör inte PS4 till ett sämre köp, men det gör den mycket mer lik Xbox One än vad vi kunde ana direkt efter E3-mässan i juni.
Just nu ser det ut som om Kinect kommer att bli den definitiva skillnaden mellan de två konsolerna.
Handkontrollen till Xbox One var länge konsolens enda positiva nyhet.