lördag 7 december 2013

Intryck av kontrollen till PS4


Ja, jag är sen till festen. Men i dag provspelade jag i alla fall PlayStation 4 en del. Det blev Killzone: Shadow Fall och Battlefield 4. Inte för att något av spelen intresserar mig nämnvärt utan för att jag ville känna på handkontrollen.

DualShock 4. Den är större, skönare och på alla sätt bättre än sina föregångare. Den har fått motta nästan enbart positiv respons.

Och visst ligger DS4 skönt i händerna. Den är greppvänlig och har, precis som tidigare versioner, ett bra styrkors. Vilken funktion pekplattan kommer att få i det långa loppet återstår att se. Det finns helt klart tänkbara användningsområden för den, så den bör inte bli bortglömd när nyhetens behag lagt sig. L2 och R2 är bättre än på DS3, men lite mer djup hade inte skadat. Detta är framför allt användbart i racingspel.

Det jag hela tiden har haft emot Sonys DualShock-kontroll är placeringen på styrspakarna. Jag föredrar den assymetriska Xbox-varianten med den vänstra styrspaken längre upp. För mig är det en naturligare position när jag spelar. Sony experimenterade också med en sådan lösning men valde att satsa på tradition i stället.

Problemet med DS4:ans spakar har inte så mycket med dess placering att göra. Det är snarare att de är små, har ett för dåligt motstånd och en märklig kant runtom som väl ska förhindra att tummen glider av men som bara känns obekväm för mig efter en stunds spelande. Därtill känns gummit väldigt mjukt, vilket jag misstänker kan göra att det slits precis som vissa har visat bilder på.

DS4 är trots allt en väldigt skön handkontroll. Att växla mellan den och Gamepaden till Wii U är som att gå från kvalitet till dussinprodukt. Kanske är det vanans makt som talar, men jag föredrar än så länge handkontrollen till Xbox 360.

DualShock 4 är inte perfekt, men Sony har ändå 
tagit  milakliv sedan med den förfärliga DualShock 3.