lördag 28 december 2013

Nästa års inköp


Det har varit ett tämligen inköpstätt år för min del. Mest har det handlat om retro - i synnerhet Dreamcast men också en del spel till Xbox och Gamecube. Men 2013 bjöd även på spelupplevelser som BioShock Infinite och GTA V.

Under 2014 släpps en hel del spännande spel - Watch Dogs, The Division och Halo-studion Bungies Destiny för att nämna några. Men dessutom ska Xbox One släppas i Sverige. När vet vi inte ännu, men rykten säger att det kan bli först till hösten.

PlayStation 4 har än så länge inga intressanta spel. Detta kommer att förändras under 2014. Jag vet därför att jag kommer att köpa PS4, men det kan dröja till hösten. Frågan är om det blir en annan konsol innan dess. Wii U är inte att tänka på så länge den kostar som den gör, för mig är dess värde runt 1500 kr inklusive spel, och det lär dröja innan priset sjunkit så pass mycket.

Nej, jag har börjat snegla mer mot PS Vita, Sonys dödförklarade bärbara konsol. Den är fortfarande ganska dyr, och Sonys prissättning av minneskorten är sinnessjuk. Men Vitan är en fantastisk liten maskin med underbar skärm och ett växande antal riktigt bra spel. Dessutom är jag lite spänd att se hur den utnyttjas tillsammans med PS4 framöver.

Vi får se. Just nu sitter jag med fingret på köpknappen men tänker åtminstone hejda mig fram till januari eller februari. Jag har inte haft en bärbar konsol sedan Nokias tämligen förfärliga N-Gage, men har insett att behovet nog trots allt finns där. Särskilt när man inte är hemma.