Det finns inte överdrivet många exklusiva spel utannonserade till Xbox One. Därför är fokus på Gamescom att visa vilka spel som kommer först, eller har exklusivt material, till Microsofts plattform.
Microsoft behöver dock även riktiga exklusiviteter. Stora sådana. En välkommen bomb på mässan för dem var att det kommande Rise of the Tomb Raider (som visades på E3 i juni och såg väldigt lovande ut) blir exklusivt till Xbox One.
Om det rör sig om en tidsexklusivitet vet vi inte än, men räkna inte med att spelet släpps till PS4 under 2015. Det är just den här sortens stora exklusiviteter som Microsoft behöver. Och det lär knappast ha varit gratis.
Tre konsolbundlar utannonserades. En vit Xbox One släpps med Sunset Overdrive i digital utgåva när spelet lanseras den 31 oktober.
Lagom till lanseringen av Call of Duty: Advanced Warfare släpps en custom made Xbox One till vilken spelet ingår som en nedladdningskod. Den konsolen kommer ha en 1TB hårddisk, alltså dubbelt så stor som den i grundmodellen av Xbox One, och kosta 499 euro.
Den tredje bundlen är europeisk: en vanlig Xbox One med FIFA 15. Noterbart är att ingen av dessa bundlar har Kinect i paketet.
Vi fick också se lite mer av det helmysiga Ori and the Blind Forest, som släpps före jul till Xbox One och PC. Sunset Overdrive visades också, men ju mer jag ser av det desto mer avsmak känner jag för både design och gameplay. Vilket gör det lite synd att det är just det spelet som bundlas med den vita konsolen.
Screamride är ett nytt spel som liknade en lekfull demoversion av en exploderande berg-och-dal-bana. Det handlar om att bygga karuseller och samla så mycket skrik som möjligt. Det släpps även till Xbox 360.
En välkommen nyhet är att Microsoft kommer att införa s.k. pre-order och pre-download och dra igång den tjänsten med Forza Motorsport 2 (som ser ljuvligt ut) och FIFA 15. Det betyder att man kommer kunna förbeställa och ladda ned spelet i förväg innan release.
Den största besvikelsen för mig var Remedys Quantum Break. Jag gillar Remedy. Deras Alan Wake till Xbox 360 var en av mina mest minnesvärda upplevelser under den förra generationen, och jag spelar det fortfarande ibland för att uppleva den fantastiska stämningen.
Men när vi äntligen fick se några minuters gameplay av Remedys nya spel kändes det repetitivt och... ja, tråkigt. Spelet kretsar kring bruten tid, och upprepade gånger fick vi se tiden frysa i spelet. Men det känns inte som att Remedy gör något särskilt spännande av konceptet.
Quantum Break är en viktig titel för Microsoft. Det är ett av få exklusiva storspel som släpps nästa år. Det måste bli bra, och det måste locka köpare. Alan Wake var ett väldigt bra spel, men utvecklingen drog ut på tiden och i slutändan lockade det inte folk att köpa Xbox 360. Jag hoppas att Remedy har ett bättre spel på gång än vad som visades på Gamescom.
Alla trailers kan ses här.
Gameplay från Quantum Break imponerade inte.