söndag 3 augusti 2014

Är Xbox One illa ute?


Under det förra kvartalet (april-juni) skeppade Sony 3,5 miljoner PlayStation-konsoler (PS3+PS4) medan Microsoft bara mäktade med 1,1 miljoner Xbox (Xbox 360+Xbox One). Detta är siffror som borde stämma till eftertanke hos den amerikanska mjukvarujätten.

Xbox One har ännu inte lanserats i Japan, men givet hur illa det har gått för Microsoft på japansk mark tidigare är det ingen som väntar sig ett bättre resultat den här gången. Lanseringen i Kina är ett experiment och inget annat. Och i Europa återstår bara ett antal mindre marknader, som den svenska, som inte kommer påverka försäljningen mer än på marginalen.

Redan innan Xbox One lanserats på alla marknader finns gott om varningstecken att ta på allvar. Storbritannien, som var en otroligt stark marknad för Xbox 360, har omfamnat PS4. Nya siffror från Tyskland visar att läget är ännu värre för Microsoft där. Där uppges Sony har sålt 540 000 PS4 och Microsoft endast 170 000 Xbox One så långt.

Tendensen i Tyskland liknar den på övriga marknader - efter en stabil lansering har intresset för Xbox One svalnat betänkligt. I Tyskland ligger den jämsides med Wii U, och globalt ser det faktiskt inte mycket bättre ut.

Det största bekymret för Microsoft är inte den prestigeförlust som detta innebär. Det är att ett alldeles för stort gap till PS4 kommer få en kumulativ effekt. När ingen eller få av dina vänner äger en Xbox One, minskar chansen för att du ska köpa en när du vill spela Call of Duty eller Destiny online.

Detta var ett problem för Nintendo innan tredjepartsstödet till Wii U kollapsade fullständigt. I dagens uppkopplade värld stoppar vi våra pengar där våra vänner är. Och den fördelen ser just nu ut att ägas av Sony.

Det är inte kört, men snöbollen är satt i rullning. Tiden är knapp för Microsoft om de vill förhindra att Xbox One blir en konsol som alltför få köper för att spela multiformatsspel och ännu färre anser är värd att skaffa för de exklusiva titlarna.

Det tycks alltmer uppenbart att Xbox One är illa ute på alla marknader.