onsdag 13 augusti 2014

Sony vinner kriget


Olyckskorparna kraxade febrilt när Nintendo misslyckades med att locka köpare till sin Wii U under det första året. Vissa såg detta som ett tecken i tiden för hela spelindustrin. Människor hade vandrat vidare från de traditionella konsolerna och spelade numera på sina mobiler och plattor, hette det.

Detta är en del av sanningen, särskilt i Japan. Men att spelkonsolerna skulle vara på utdöende rimmar illa med att Sony i går tillkännagav att PS4 sålts i över 10 miljoner exemplar. Japan står för drygt 0,6 av dessa, så det är i Europa och USA som PS4 verkligen har slagit.

Att Sony slår rekord (eller åtminstone ligger jämsides med Wii vid samma tidsperiod) behöver förstås inte betyda att branschen som helhet växer. I Japan har mobilspel gått om konsolspel i omsättning, vilket är en indikation på att något håller på att hända i TV-spelens hemland. PS4 säljer uselt på Sonys egen hemmaplan, och intressant nog var det väldigt lite som visades på Gamescom i går som talade specifikt till en japansk publik.

Men kanske har Sony lärt sig av Microsoft. Det är numera väst du måste vinna, inte Japan. Xbox 360 blev en väldigt populär plattform utan att sälja i Japan. Hittills talar allt för att detsamma kan ske för PS4, även om jag har svårt att tro att Sony inte kommer göra idoga försök att övertala japanerna.

För Microsoft och Nintendo ser verkligheten inte fullt lika ljus ut. Nintendo har skeppat 6,7 miljoner Wii U till butik, Microsoft har sålt 5,5 miljoner Xbox One till kund. För Nintendo handlar allt om att hålla sina fans nöjda genom att pumpa ut de spel som de trogna fansen förväntar sig. Spelen kommer sälja bra eftersom fansen köper Nintendos spel, men de kommer inte locka så många nya spelare att köpa konsolen.

Nästa år släpps Halo 5 och Rise of the Tomb Raider till Xbox One, och Microsoft kommer försöka köpa på sig fler tidsexklusiviteter. Det är ungefär allt de kan göra vid det här laget. Men det är svårt att se att det kommer att räcka särskilt långt mot en formidabel motståndare som PS4.

Vi ska visserligen inte stirra oss blinda på antalet sålda enheter. Sony gjorde enorma förluster på PlayStation 3 trots att den nu passerat Xbox 360 i total försäljning. Microsoft tjänade däremot miljarder på sin konsol. Förlusterna berodde på en dålig affärsplan. Hårdvaran för alldeles för dyr, vilket hämmade Sony under flera år, och investeringen betalade sig aldrig.

Så är det inte den här gången. PS4 är mer lik en PC. Den säljs inte till förlust, priset på komponenterna kommer sjunka relativt snabbt och utvecklarna har redan visat att detta är det format de vill satsa på.

För ett bolag som alldeles nyss har klättrat tillbaka till svarta siffror är PlayStations framgång oerhört viktig. Microsoft överlever även om Xbox One säljer dåligt. Sony har inte samma kassakista att ösa ur. PS4 är därför viktig för hela Sony.

Efter gårdagens pressvisning på Gamescom var det många som mindes tidigare Xbox-chefen Don Mattricks bevingade ord om skälet att lansera Xbox 360 före konkurrenterna: "Historien har visat att den som först når 10 miljoner sålda enheter också vinner den generationen."

Den här gången får nog Mattrick rätt.