onsdag 2 september 2015

En maxad spelhöst

Hur ska man ha råd? Och hur ska man ha tid? Dessa två frågor kommer som ett brev på posten varje höst. Det är då i stort sett alla tunga spelreleaser sker.

Det är ett angenämt problem, förstås. Men det kräver prioriteringar. Tuffa sådana. Nästa vecka, den 9 september, släpps Tearaway Unfolded. Specialutgåvan listades först bara i ett antal "udda" länder, men nu finns den att förboka hos Webhallen. Jag nappade förstås. Tearaway till PS Vita är ett fantastiskt älskvärt spel, så jag förväntar mig inget mindre av denna reboot.


En knapp månad senare är det dags för ännu en återutgivning. Uncharted: The Nathan Drake Collection släpps även i en special edition som kostar en tusenlapp. Oklart om den är värd de pengarna, men spelet ska jag i alla fall köpa.

Ytterligare några veckor senare släpps Halo 5: Guardians. Jag har inte varit så övertygad av det jag sett hittills, så det känns som att det kan gå åt två håll - antingen blir det mitt tack och adjö till en serie jag hållit väldigt högt sedan jag spelade det första Halo på Xbox i mars 2002. Eller så blir det en nytändning både för serien och mitt intresse för den.

Under den första halvan av november släpps både Rise of the Tomb Raider och Fallout 4. I början av december landar Just Cause 3. Då har ändå hoppat över en hel drös med spel. Assassin's Creed: Syndicate kommer jag skippa eftersom jag aldrig riktigt fastnade för Assassin's Creed. Call of Duty - Black Ops III kommer säkert seriens vana trogen bjuda på bra action, men Call of Duty är lite för identitetslöst för min smak.

Star Wars Battlefront lär bli en av årets stora försäljningssuccéer, men det är inget för singelspelare offline och därmed inget för mig. Jag är glad för att både Quantum Break och Uncharted 4 (18 mars) sköts fram till nästa vår.

Hösten kräver alltså hårda prioriteringar. Men nog finns där något för alla spelälskare.